Edupolis
Linki do serwisów
Zmiany w systemie edukacji - wyniki ankiet i konsultacji
Zmiany w systemie edukacji - wyniki ankiet i konsultacji
Mniej teorii – więcej praktyki, nowoczesne podejście do edukacji, więcej swobody i lepsze wsparcie dla nauczycieli – m.in. takie wnioski wynikają z podsumowania ankiet dla pracowników oświaty i konsultacji przeprowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE PIB).
Na przełomie stycznia i lutego br. IBE PIB zbierał opinie za pomocą ankiet internetowych oraz spotkań konsultacyjnych ze środowiskiem nauczycielskim. Ankiety i konsultacje dotyczyły oczekiwań w kwestii zmian w systemie edukacji.
Konsultacje
Przeprowadzono spotkania konsultacyjne dotyczące podstaw programowych i oczekiwanych zmian w każdym z przedmiotów:
- ponad 700 spotkań i innych działań w całej Polsce;
- ponad 10 000 - tyle nauczycielek i nauczycieli wzięło łącznie udział w konsultacjach.
Po przeanalizowaniu wyniki zostaną przekazane zespołom eksperckim pracującym nad propozycjami podstaw programowych.
Ankiety
Opinie zbierano przy pomocy ankiet do samodzielnego wypełnienia przez nauczycieli, które były dostępne w internecie.
IBE PIB otrzymał 23 852 odpowiedzi:
- nauczyciele wychowania przedszkolnego (5 574),
- nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej (4 629),
- nauczyciele klas IV-VIII szkoły podstawowej (13 649).
Wychowanie przedszkolne
- Co piąty nauczyciel/ka wychowania przedszkolnego zgadza się z opinią, że podstawa programowa zawiera niezbędne treści.
- Dzisiejsza podstawa programowa to dobry punkt wyjścia do wspierania dzieci w rozwoju ich kompetencji poznawczych, społecznych i osobistych.
- Sama zmiana podstawy programowej nie wystarczy, żeby przedszkola mogły lepiej realizować swoje zadania, w tym lepiej pomagać dzieciom w rozwoju ich kompetencji i budowaniu sprawczości.
- Trzeba wprowadzić wiele innych zmian, przede wszystkim:
- zmniejszyć liczebność grup i zwiększyć dofinansowanie placówek;
- uaktualnić ofertę szkoleniową dla nauczycieli i nauczycielek, wzbogacić szkolenia o praktyczne wskazówki, lekcje pokazowe;
- odejść od powszechnego stosowania gotowych pakietów edukacyjnych (mniej kart, więcej swobodnej zabawy, przestrzeni na kreatywność, twórczość).
Postulaty wyrażone w ankietach i konsultacjach
Zebrane oczekiwania nauczycieli zostaną przekazane jako rekomendacje dla zespołów pracujących nad zmianami w systemie edukacji.
Główne postulaty to:
- Mniejsza objętość podstawy programowej (ograniczenie liczby szczegółowych treści, zwłaszcza w przedmiotach przyrodniczych i humanistycznych, na rzecz umiejętności praktycznych).
- Większa elastyczność w realizacji podstawy programowej (możliwość dostosowania lekcji do potrzeb uczniów).
- Więcej projektów interdyscyplinarnych (wprowadzenie modułowych tematów, które można realizować na różnych lekcjach).
- Rozwój myślenia krytycznego i kreatywnego (więcej treści rozwijających analizę i argumentację).
- Nauka przez doświadczenie zamiast nauki pamięciowej (wprowadzenie zajęć praktycznych i eksperymentalnych, więcej zajęć w terenie).
- Większa autonomia nauczycieli (większa swoboda w wyborze metod nauczania, dopasowanie oceniania do indywidualnych potrzeb).
- Lepsze wsparcie dla nauczycieli i nauczycielek (gotowe scenariusze lekcji, więcej szkoleń).
- Wzmocnienie umiejętności współpracy i dbania o innych (wprowadzenie obowiązkowych projektów grupowych, więcej zajęć integracyjnych).
Metryka
- Data2025-03-14