Edupolis

Współczesne konteksty dzieciństwa - konferencja

  • Grafika promująca wydarzenie, dziewczynka czyta książkę.

Współczesne konteksty dzieciństwa - konferencja

Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Biblioteka Pedagogiczna im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu serdecznie zapraszają do udziału w konferencji "Współczesne konteksty dzieciństwa". Wydarzenie odbędzie się 26 marca 2025 r. (środa), w godzinach 10:00-14:00. Konferencja adresowana jest do studentów, nauczycieli, bibliotekarzy i wszystkich zainteresowanych tą tematyką.

Miejsce spotkania - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Collegium Humanisticum, ul. Władysława Bojarskiego 1 - Sala Audytoryjna AB 112 (piętro I).  

Udział jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona.

Formularz rejestracyjny

Informacje dotyczące zaplanowanych wystąpień

"Aktywność rysunkowa dziecka a język wizualny nowych mediów. Analiza rysunków dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym" - prezentacja badań - dr Bernadeta Ditkowska.

Autorka książki "Rysunek dziecka w wieku od 3 do 12 lat a język wizualny nowych mediów", przedstawi badania koncentrujące się na ostatnim dziesięcioleciu, których celem było określenie zmian w rozwoju twórczości rysunkowej dzieci w wieku od 3 do 12 lat pod wpływem intensywnych zmian kulturowych związanych z dynamicznym rozwojem nowych mediów. Jej autorska metoda oceny rysunków (badaniom poddano 2134 rysunki) opierająca się na podstawie szczegółowej analizy formalno-treściowej, pozwoliła scharakteryzować twórczość rysunkową współczesnego dziecka.

"Czytanie pełne wrażeń (o czytaniu wrażeniowym). Sposoby na aktywność literacką dzieci" - dr Małgorzata Swędrowska.   

Podczas spotkana uczestnicy doświadczą na sobie, czym jest czytanie wrażeniowe oraz znajdą odpowiedź na pytanie, jak potęgować doznania wypływające z kontaktu czytelnika z książką, by miały szansę przekształcić się w postawę czynnego eksploratora dzieł literackich.

Informacje o prelegentach

dr Bernadeta Didkowska - nauczyciel akademicki w Katedrze Edukacji Wizualnej i Badań nad Sztuką na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W ramach obszaru badawczego ważne są dla niej naukowe podstawy percepcji, w tym przede wszystkim tej związanej z nowym kontekstem kulturowym odwołującym się do tzw. kultury obrazu i nowego rozumieniem sztuki. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na obszarze wiedzy z zakresu psychologii widzenia, teorii formy plastycznej,  analizy dzieła sztuki, aktywności plastycznej dzieci i młodzieży, jak również  sposobów stymulowania aktywności twórczej. Zainteresowania przekładają się bezpośrednio na sposób prowadzonych wykładów, jak i projektowanie ćwiczeń i warsztatów edukacyjno-artystycznych.   

dr Małgorzata Swędrowska - pracuje w Katedralnej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I stopnia w Poznaniu oraz współpracuje z  Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, pisze dla dzieci, publikuje dla dorosłych, upowszechnia literaturę wśród najmłodszych. Dr Małgorzata Swędrowska jest autorką koncepcji czytania wrażeniowego.

drukuj (Współczesne konteksty dzieciństwa - konferencja)

Metryka

  • Data2025-03-10