Edupolis
Linki do serwisów
Internet dzieci. Raport z monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie
Internet dzieci. Raport z monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie
„Internet dzieci” to raport, dzięki któremu o sposobach konsumpcji treści cyfrowych przez dzieci nie trzeba dłużej mówić przez pryzmat domysłów i intuicji, ale faktów. Publikacja zawiera analizę danych i rekomendację działań.
Celem inicjatywy monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie jest zainicjowanie konkretnych działań regulatorów rynku oraz instytucji dbających o ochronę dzieci i młodzieży przed przemocą, nadużyciami oraz wszelkimi formami uprzedmiotowienia – seksualnego i komercyjnego.
Organizatorami inicjatywy są: Fundacja „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”, Państwowa Komisja ds. przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 (PKDP), Polskie Badania Internetu oraz Gemius. Raportowi patronują Sejm RP oraz Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Wybrane dane z raportu
Grupa wiekowa 7-12 lat:
- Z serwisów społecznościowych i komunikatorów dozwolonych od 13. roku życia aktywnie korzysta znacznie ponad połowa tej grupy wiekowej – aż 1,4 mln dzieci (58%).
- co trzecie dziecko (760 tys.) (32%) ma regularny dostęp do platformy TikTok, 24% (580 tys.) do Facebooka, zaś 12% (290 tys.) – do Instagrama.
- Dzieci powszechnie używają komunikatorów: 38% Messengera (900 tys.), a 31% Whatsappa (720 tys.).
- Najintensywniej korzystają z TikToka – aktywni użytkownicy tej platformy spędzają w aplikacji średnio 2 godziny i 11 minut dziennie i w większości przypadków uruchamiają ją kilkanaście lub kilkadziesiąt razy w ciągu jednego dnia. Można szacować, że ponad dwie godziny dziennie na tej platformie spędza ponad 300 tys. dzieci.
Grupa wiekowa 7-14 lat:
- 85% z nich korzysta z internetu (2,7 mln).
- Spośród nich 96 proc. (2,6 mln) łączy się z siecią poprzez urządzenia mobilne.
- Najczęściej korzystają z platform społecznościowych i streamingowych.
- W serwisach społecznościowych spędzają ponad 2 godziny dziennie, zaś na platformach streamingowych blisko 2 godziny.
- Najczęściej wybieranymi kategoriami tematycznymi są: kultura i rozrywka, edukacja oraz erotyka.
- Z rozrywki – głównie gier oraz muzyki – korzysta 95 proc internautów z tej grupy, podobny odsetek odwiedziło treści edukacyjne, zaś erotyczne – 51 proc.
- Do korzystania z serwisów erotycznych najczęściej wykorzystują urządzenia mobilne.
To tylko część danych, których dostarcza raport „Internet dzieci”. Wnioski płynące z raportu są alarmujące, a sytuacja wymaga pilnych interwencji.
Źródło: Instytut Cyfrowego Obywatelstwa
Metryka
- Data2025-03-06