Edupolis
Linki do serwisów
I’M WELL, czyli MAM SIĘ DOBRZE
I’M WELL, czyli MAM SIĘ DOBRZE
Rusza pilotaż programu warsztatów pt. „I’M WELL, czyli MAM SIĘ DOBRZE” stanowiącego część projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, w partnerstwie z UNICEF oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Program ,,I’M WELL’’ to cykl warsztatów dla uczniów szkół podstawowych, których celem jest rozwijanie dobrostanu uczniów, w tym dobrostanu akademickiego, emocjonalnego i społecznego. Program wpisuje się w działania ukierunkowane na podniesienie kompetencji młodzieży w zakresie radzenia sobie z wyzwaniami, poprawę integracji grupowej i kształtowanie poczucia przynależności. Może być realizowany w ramach szkolnego programu profilaktyki i świetnie sprawdzi się w klasach zróżnicowanych, w tym wielokulturowych. Warsztaty dają okazję do zbudowania atmosfery zaufania i poczucia bezpieczeństwa w grupie uczniów i uczennic oraz wzajemne poznanie się, szczególnie jeśli klasa dopiero zaczyna wspólną naukę lub do klasy doszli nowi uczniowie.
Rejestracja
Rekrutacja trwa do 28.02.2025 r. poprzez formularz rekrutacyjny.
Z czego składa się program?
Program składa się z 8 warsztatów, których cechą wyróżniającą jest to, że mają charakter doświadczeniowy, a nie jedynie psychoedukacyjny. Poszczególne spotkania proponują zadania pozwalające zmierzyć się i faktycznie „odczuć” ćwiczone umiejętności i kompetencje. Zadania dają też okazję do pracy w grupie i wzajemnego poznania się uczniów.
Pierwsze spotkanie ma charakter wprowadzający i pozwala ustalić zasady pracy na zajęciach oraz zbudować atmosferę bezpieczeństwa i akceptacji.
Kolejne zajęcia poświęcone są umiejętnościom i kompetencjom uczniów budujących ich dyspozycje w zakresie:
- dobrostanu akademickiego rozumianego jako samodzielność i pewnością siebie w obliczu wyzwań edukacyjnych, świadome angażowanie się w proces uczenia się oraz motywacją do poznawania treści nowych. Mieści się tu wyznaczanie i dążenie do osiągania celów krótko- i długoterminowych w uczeniu się i realizacji pasji, a także poczucie decyzyjności i sprawczości w pracy szkolnej.
- dobrostanu emocjonalnego związanego z widocznym zadowoleniem, spokojem i okazywaniem radości w różnych sytuacjach na gruncie szkoły. Manifestuje się przez umiejętność rozumienia swoich własnych emocji, stawiania sobie osobistych celów rozwojowych. Obejmuje zarówno emocje pochodzące z doświadczeń doraźnych (jakość emocjonalna chwilowych i codziennych doświadczeń) jak i bardziej globalne refleksje (oceny satysfakcji ze szkoły, poczucia sensu oraz zdolności do realizacji dalekosiężnych celów związanych z edukacją).
- dobrostanu społecznego, w który wpisuje się świadomość społeczna, umiejętność przyjmowania perspektywy osób z różnych kultur i środowisk jak również kompetencje interpersonalne niezbędne do nawiązywania i utrzymywania zdrowych i satysfakcjonujących relacji
Ostatnie zajęcia mają charakter podsumowujący i prowokujący do refleksji nad doskonalonymi w czasie warsztatów umiejętnościami i ich użytecznością w różnych obszarach życia uczniów. Całość uzupełniają dwie gry: planszówka pozwalająca zidentyfikować przeszkody w drodze do celu i to co pomaga je przezwyciężyć oraz gra terenowa poświęcona rozwijaniu szacunku dla różnorodności i świadomości międzykulturowej.
Każda część zawiera gotowe scenariusze zajęć oraz załączniki tj. arkusze, karty do pracy i materiały w atrakcyjnym opracowaniu graficznym.
Cele programu
Ogólne:
- dbałość o budowanie przyjaznego klimatu w klasie/szkole;
- wsparcie zdrowia psychicznego dzieci i uczniów;
- wzbogacenie instrumentarium metodycznego nauczycieli specjalistów i wychowawców
Cele szczegółowe związane z poszczególnymi rodzajami dobrostanu:
- wzmocnienie zaangażowania uczniów w planowanie jak i projektowanie własnego procesu uczenia się, identyfikowania trudności i zasobów oraz budowanie wytrwałości w dążeniu do celów
- rozwijanie kompetencji uczniów w zakresie rozumienia różnorodności społeczne w tym również świadomości międzykulturowej w zakresie narodowości, kultury, języka, tradycji, religii
- doskonalenie umiejętności radzenia sobie ze stresem i wzajemnego wsparcia w sytuacji doświadczanego kryzysu
Korzyści z udziału w programie
Korzyści dla szkoły:
- Zaangażowanie szkoły w program przygotowany przez ekspertów-praktyków, realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz UNICEF.
- Rozwijanie kompetencji kadry pedagogicznej poprzez udział w programie.
- Możliwość włączenia warsztatów do działań profilaktycznych szkoły.
- Podniesienie dobrostanu uczniów.
Korzyści dla uczestniczących nauczycieli:
- Możliwość doskonalenia kompetencji zawodowych oraz udział w pilotażu programu oraz badaniu potwierdzającym jego skuteczność.
- Dostęp do publikacji obejmującej koncepcję teoretyczną warsztatów, metodykę ich prowadzanie oraz scenariusze poszczególnych zajęć wraz z materiałami do wykorzystania w pracy z uczniami.
- Możliwość korzystania ze wsparcia we wdrażaniu warsztatu i konsultacji online ze specjalistami projektu UNICEF(ASA).
- Certyfikat udziału w pilotażu programu, poświadczenie zdobytych umiejętności w formule mikropoświadczenia Odznaka+.
Dla kogo?
Uczestnikiem może być pedagog lub psycholog, który zrealizuje warsztaty wraz z innym nauczycielem specjalistą lub wychowawcą.
Metryka
- Data2025-02-21