Edupolis

ZBADAI – projekt edukacyjny

  • Baner projektu edukacyjnego ZBADAI.

ZBADAI – projekt edukacyjny

Sztuczna inteligencja coraz śmielej zagląda do szkolnych klas – ale jej prawdziwy potencjał wciąż czeka na odkrycie. W projekcie ZBADAI Centrum Nauki Kopernik (CNK) zaprasza nauczycieli i uczniów do wspólnego eksperymentowania, zadawania pytań i sprawdzania, jak AI może wesprzeć ich w rozumieniu świata. 

ZBADAI – przedsięwzięcie CNK dofinansowane ze środków Ministra Edukacji – pomaga nauczycielom poczuć się pewnie w świecie sztucznej inteligencji, rozbudzić swoją ciekawość – i przenieść ją na swoich uczniów. Dzięki metodzie badawczej, cyfrowym narzędziom i wspólnie realizowanym projektom uczniowie zdobywają kompetencje potrzebne we współczesnym świecie. Mają też odwagę, by stawiać własne pytania badawcze i wiedzą, jak poszukiwać na nie odpowiedzi.

CNK szuka 30 nauczycieli do projektu edukacyjnego ZBADAI. Start rekrutacji już wkrótce! 

Dla kogo jest ten projekt?

Do wspólnego eksperymentowania z AI są zaproszeni nauczyciele wszystkich specjalności ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz ich uczniowie. Uczestnicy programu będą mogli samodzielnie poznać różne zastosowania sztucznej inteligencji w formule projektu badawczego, czyli dostaną „wędkę” zamiast „ryby”. Dzięki temu w praktyczny sposób przetestują zarówno możliwości, jak i ograniczenia nowych technologii. Najciekawsze przed nimi! Przejście całego procesu badawczego pozwoli im rozwijać swoje kompetencje w zakresie wnioskowania naukowego i krytycznego myślenia, a także będzie inspiracją do własnych odkryć.

O programie

Projekt skłąda się z części szkoleniowej i realizacji projektów badawczych.

Moderowany pięciotygodniowy kurs AI

Program szkoleniowy dla nauczycieli będzie realizowany na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (ZPE) i obejmie pięć modułów tematycznych, m.in.: podstawy działania sztucznej inteligencji, tworzenie zapytań (prompt engineering), analizę i tworzenie multimediów, praktyczne zastosowania w dydaktyce. Omawiane będą również kwestie etyczne i prawne. Dodatkowym modułem będą przykłady zastosowania AI w szkole: scenariusze zajęć stworzone wspólnie z nauczycielami podczas warsztatów.

Moderowany pięciotygodniowy kurs AI połączony z realizacją projektów badawczych

Oprócz samego programu szkoleniowego, uczestnicy będą realizować projekty badawcze. Stworzymy interdyscyplinarne projekty badawczo-edukacyjne, które mogą zrealizować uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych od klasy szóstej wzwyż. Każda szkoła wybierze jeden z czterech zaproponowanych przez nas tematów. Wspólnie z naukowcem i ekspertami Centrum Nauki Kopernik uczestnicy przejdą przez cały cykl metody badawczej, wspierając się narzędziami AI.

Przyszłość? Obecna!

ZBADAI – projekt edukacyjny rozpoczyna się w wyjątkowym momencie: niedawno zakończył się program Laboratoria Przyszłości, dzięki któremu szkoły podstawowe zostały doposażone w drukarki 3D, mikrokontrolery i inne sprzęty. Wkrótce do szkół w całym kraju trafią laptopy i tablety, wyposażone zostaną pracownie AI i STEM, rozpocznie się także program „Cyfrowy Uczeń”.

Rewolucyjną zmianą będzie również „Reforma26. Kompas Jutra”. Dzięki niej od września 2026 roku w klasach 4–6 szkół podstawowych wprowadzony zostanie przedmiot przyroda w nowej formule: uczniowie będą poznawać otaczający ich świat podczas zajęć połączonych w jeden blok. To ułatwi prowadzenie projektów badawczych – również w terenie.

Taki kontekst stwarza idealne warunki do poznawania przez nauczycieli i uczniów możliwości sztucznej inteligencji i wykorzystania pełnego potencjału dobrze wyposażonych klas szkolnych.

Edukacja na wielką skalę

Opracowanie kursów AI dla nauczycieli, scenariuszy lekcji i projektów badawczych oraz udostępnienie ich na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej zapewni skalowalność i trwałość rezultatów. Szkoły uzyskają wsparcie w realizacji interdyscyplinarnych projektów edukacyjnych, w których uczniowie uczą się formułowania pytań badawczych, krytycznego myślenia, pracy z danymi, korzystania z AI jako narzędzia wspierającego proces poznawczy oraz prezentowania wyników swoich działań. Uczestnicy zostaną również uwrażliwieni na aspekty etyczne, prawne i społeczne – ważna będzie krytyczna refleksja użytkowników podczas korzystania ze sztucznej inteligencji.

Faktem jest, że AI z każdym dniem coraz bardziej zmienia polską szkołę – my będziemy uczyć, jak korzystać z niej mądrze i twórczo. ZBADAI to przedsięwzięcie dla uczniów i nauczycieli, dzięki któremu mogą wspólnie odkrywać możliwości i ograniczenia AI w formule inspirujących projektów badawczych.

Hackathon

Już dziś zgłoś się do udziału w hackathonie, czyli warsztatach, które odbędą się w dniach 23–27 marca 2026 r. w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.

Hackathon to pięć dni intensywnej pracy warsztatowej. Nauczyciele i edukatorzy przejdą szkolenie z podstaw działania sztucznej inteligencji, poznają proces projektowania doświadczeń edukacyjnych i rozpoczną tworzenie własnych scenariuszy zajęć. W czasie warsztatów uczestnicy stworzą pierwsze szkice materiałów, które dopracują później we własnym zakresie, ze wsparciem zespołu Centrum Nauki Kopernik. Gotowe scenariusze zostaną zdigitalizowane i udostępnione na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.

Terminy

  • Start rekrutacji: informacja już wkrótce
  • Koniec rekrutacji: 18 lutego 2026 r.
  • Ogłoszenie wyników naboru: 24 lutego 2026 r.

Wykład dla szkół „Jak nie zrobić z siebie mema, korzystając z AI” – Mateusz Chrobok

Centrum Nauki Kopernik zainaugurowało ZBADAI – projekt edukacyjny 16 grudnia. Na starcie nauczyciele i uczniowie mogli uruchomić wirtualną lekcję w swojej klasie „Jak nie zrobić z siebie mema, korzystając z AI”, którą poprowadził Mateusz Chrobok, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa i sztucznej inteligencji. Nagranie jest do obejrzenia na kanale YouTube.

Mateusz Chrobok to twórca platformy edukacyjnej uczmnie.pl i współtwórca kursu aidevs.pl. Na swoim kanale YouTube dzieli się doświadczeniem zdobytym w startupach i dużych firmach technologicznych. W swojej pracy koncentruje się na tematach związanych z cyberbezpieczeństwem, świadomością cyfrową oraz korzystaniem z nowych technologii – w tym sztuczną inteligencją. Szczególnie interesuje go nurt explainable AI, który może zadecydować o tym, jak (i czy) AI zadomowi się w naszym codziennym życiu. 

Źródło: CNK

drukuj (ZBADAI – projekt edukacyjny)

Wirtualna lekcja "Jak nie zrobić z siebie mema, korzystając z AI - Mateusz Chrobok || ZBADAI – projekt edukacyjny"

Metryka

  • Data 2025-12-17