Instytut Badań Edukacyjnych Polski Instytut Badawczy chce sprawdzić, w jakim stopniu smartfony faktycznie są obecne w polskich szkołach. Do drugiej części ogólnopolskiego badania zaproszeni zostali dyrektorzy szkół, nauczyciele, uczniowie i rodzice, aby podzielili się swoimi doświadczeniami.
Badanie przeprowadzane przez IBE PIB ma na celu zebranie i zaprezentowanie zasad, jakie obecnie obowiązują w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych w odniesieniu do stosowania smartfonów.
„Celem projektu jest poznanie reguł obowiązujących w polskich placówkach oraz ich wpływu na naukę” – wskazuje IBE
W pierwszej części badania, instytut poddał analizie dokumenty statutowe z 350 szkół w całym kraju. Chciano w ten sposób sprawdzić, jakie są formalne zasady korzystania z telefonów przez uczniów. W szkolnych statutach i regulaminach najczęściej pojawiały się zakazy – dotyczące używania telefonów w czasie lekcji, nagrywania nauczycieli i innych uczniów a także opis sankcji za złamanie powyższych zasad.
Jak zapowiada IBE, szczegółowy raport z pierwszej części badania zostanie zaprezentowany na początku 2026 roku.
W drugiej części twórcy raportu postanowili oddać głos dyrektorom, nauczycielom, uczniom i rodzicom i zapytać o ich doświadczenia w powyższym temacie.
Pogłębione wywiady będą prowadzone online i potrwają godzinę.
Rozmówcy będą pytani o ich doświadczenia dotyczące zasad korzystania ze smartfonów w szkołach, roli smartfonów w życiu uczniów a także o to, jak technologia obecna na co dzień wpływa na wyniki w nauce.
W badaniu weźmie udział 40 osób z różnych typów szkół i miejscowości. Osoby, które chcą zaangażować się w badanie mogą zgłaszać się na adres mailowy f.purgal@ibe.edu.pl.
Źródło: samorzad.pap.pl