Edupolis
Linki do serwisów
"Dziewczyno, Ty też możesz". Świat IT nie ma płci
"Dziewczyno, Ty też możesz". Świat IT nie ma płci
W świecie, w którym technologie kształtują codzienność, kobiety wciąż są w mniejszości. Z badań NASK wynika, że tylko 3,7 procent dziewcząt planuje studia informatyczne – w przypadku chłopców to 26 procent. Dlatego powstał Klub Cyfrowych Możliwości – projekt realizowany przez Państwowy Instytut Badawczy NASK w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog, który pomaga to zmienić.
– Klub Cyfrowych Możliwości to przestrzeń, w której młode kobiety uczą młodsze dziewczyny odwagi, ciekawości i pewności siebie – podkreśla Joanna Dębek, koordynatorka działań edukacyjnych w NASK. – To nie tylko projekt o technologii, ale też o współpracy, samorozwoju i budowaniu mostów między pokoleniami.
W ciągu pięciu lat w całej Polsce powstanie ponad 300 lokalnych klubów, w których 17 tysięcy dzieci nauczy się programowania, robotyki i bezpiecznego poruszania w sieci. A poprowadzą je studentki kierunków informatycznych – młode kobiety, które pokazują, że technologia to przestrzeń dla wszystkich. Dla wielu z nich to pierwsze zawodowe doświadczenie. Dla uczestników – szansa, by zobaczyć, że cyfrowy świat ma wiele twarzy.
Czym jest Klub Cyfrowych Możliwości?
To ogólnopolski, pięcioletni projekt realizowany przez NASK i Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog w ramach programu Fundusze Europejskie na Rozwój Społeczny (FERS). Jego celem jest wyrównywanie szans edukacyjnych i zwiększanie udziału kobiet w branży ICT (technologii informacyjno-komunikacyjnych).
Klub Cyfrowych Możliwości powstał z myślą o dzieciach z mniejszych miejscowości – wsi i miast do 100 tysięcy mieszkańców – gdzie dostęp do nowoczesnej edukacji jest ograniczony. W lokalnych szkołach, bibliotekach i domach kultury odbywają się bezpłatne warsztaty z programowania, robotyki, sztucznej inteligencji i bezpieczeństwa w sieci.
Zajęcia prowadzą studentki kierunków informatycznych i technicznych, które przechodzą szkolenie metodyczne, otrzymują wsparcie mentorek i stypendium. Dzięki temu zyskują nie tylko wiedzę i praktykę, ale też pewność siebie i doświadczenie w pracy z ludźmi.
– To projekt, który rozwija obie strony: dzieci, które poznają świat technologii oraz studentki, które uczą się, jak być liderkami i mentorkami – mówi Joanna Dębek, kierowniczka Zespołu Programów Edukacyjno-Informacyjnych NASK.
Technologia zaczyna się lokalnie
Większość trenerek prowadzi zajęcia w swojej okolicy – w szkołach, bibliotekach i domach kultury, z którymi współpracują lokalni partnerzy projektu. Gdy warsztaty odbywają się dalej, np. w innej gminie lub podczas ferii, fundusze z projektu pokrywają koszty podróży, zakwaterowania i wyżywienia. Dzięki temu uczestniczki mogą w pełni skupić się na pracy z dziećmi, a nie na logistyce.
Każda trenerka otrzymuje również stypendium w wysokości do 5 tysięcy złotych brutto – to forma wynagrodzenia za udział w szkoleniach, przygotowanie zajęć i prowadzenie warsztatów.
Wszystkie wydatki organizacyjne – transport, materiały edukacyjne, sprzęt, ubezpieczenie – są finansowane z budżetu projektu, który w całości pochodzi z funduszy unijnych.
– Uczymy dzieci technologii, ale też odpowiedzialności. Bo kompetencje cyfrowe to dziś nie tylko znajomość narzędzi, ale świadomość ich wpływu na świat – podkreśla Joanna Dębek.
W ciągu pięciu lat w projekt zaangażuje się ponad sto trenerek, które przeprowadzą zajęcia dla tysięcy dzieci. Klub Cyfrowych Możliwości ma inspirować, ale też budować sieć lokalnych liderek – młodych kobiet, które będą dalej wspierać edukację technologiczną w swoich społecznościach.
Wyrównywanie szans i budowanie przyszłości
Projekt czerpie z doświadczeń programu IT for SHE Kids – inicjatywy Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy” i Fundacji Edukacyjnej Przedsiębiorczości, która od lat wspiera kobiety w branży IT i zachęca studentki do działań społecznych. Klub Cyfrowych Możliwości rozwija tę ideę w nowej skali, łącząc edukację technologiczną z misją społeczną. Pokazuje, że nauka kodowania czy robotyki może być dostępna dla każdego, niezależnie od miejsca zamieszkania.
– Chcemy, żeby dziewczynki miały wzorce, z którymi mogą się utożsamiać. Studentki, które dołączają do programu, stają się nie tylko trenerkami, ale też inspiracją – tłumaczy Joanna Dębek. – Widzimy, jak wiele znaczy dla młodych dziewcząt kontakt z kobietami, które wybrały ścieżkę technologiczną.
Dzięki Klubowi Cyfrowych Możliwości dzieci z małych miejscowości mają szansę uczestniczyć w zajęciach, jakich wcześniej w ich szkołach po prostu nie było. A młode kobiety zyskują przestrzeń, w której mogą się rozwijać, uczyć i wzajemnie wspierać.
Dołącz do Klubu
Rekrutacja do Klubu Cyfrowych Możliwości trwa. Studentki kierunków ICT mogą zgłaszać się przez stronę www.klubcyfrowychmozliwosci.pl
To szansa, by zdobyć doświadczenie, otrzymać stypendium i stać się częścią ogólnopolskiej sieci kobiet, które inspirują, uczą i budują cyfrową przyszłość Polski.
– To nie jest tylko projekt edukacyjny. To ruch, który realnie zmienia Polskę – podsumowuje Joanna Dębek z NASK. – Każda dziewczynka, która zobaczy w swojej szkole młodą kobietę uczącą kodowania, dostaje ważny sygnał: „Ty też możesz”.
Źródło: www.nask.pl
Metryka
- Data 2025-10-17
