Edupolis

"Uczę (się) w szkole" - bezpłatna publikacja dla nauczycieli

Uczę (się) w szkole" - bezpłatna publikacja dla nauczycieli

Danuta Sterna w książce Uczę (się) w szkole, poświęconej ocenianiu kształtującemu, podkreśla, że jakość nauczania opiera się na informacji zwrotnej dostarczanej uczniom przez nauczycieli. Istotne jest wypracowanie w szkole właściwej kultury pracy i rozpoznanie, jaka metoda dydaktyczna w praktyce pojedynczego nauczyciela okazuje się szczególnie efektywna.

[...] z psychologii poznawczej i teorii konstruktywizmu wynika jasno, że to uczeń się uczy, a nie nauczyciel wlewa mu wiedzę do głowy. Jeśli uczeń nie będzie chciał się nauczyć, nie będzie zmotywowany, to mimo dużych wysiłków nauczyciela nic z tego nie wyjdzie. Brak motywacji jest jednym z największych problemów obecnej szkoły”. Co może wzmocnić motywację ucznia? Jedynie poczucie sprawczości – wzięcie odpowiedzialności za swoją naukę!

Aby przenieść ciężar z nauczania na uczenie się uczniów, warto zastosować 5 strategii oceniania kształtującego, szczegółowo opisanych w poradniku. 

Pozycja pełna jest sugestywnych rysunków, praktycznych formularzy, tabel, check-list, przykładów celów edukacyjnych i zadań sformułowanych w sposób sprzyjający uczeniu się.

Danuta Sterna - Uczę (się) w szkole PDF 7,08 MB