Edupolis
Linki do serwisów
E-papierosy, gry online, social media. Jak zatrzymać falę uzależnień wśród dzieci?
E-papierosy, gry online, social media. Jak zatrzymać falę uzależnień wśród dzieci?
Kolorowe e-papierosy pachnące gumą balonową, syropy na kaszel nadużywane dla „odlotu”, dopalacze sprzedawane pod niewinnymi nazwami. Pokusy współczesnego świata są tanie, dostępne i atrakcyjne – i właśnie dlatego trafiają do coraz młodszych dzieci. Obok nich rośnie druga fala uzależnień: social media, gry online, zakupy w sieci. To wyzwania, które stoją dziś przed rodzicami i szkołą – i które pokazują, jak ważne jest budowanie w dzieciach odporności psychicznej i świadomości własnych granic. Jak możemy im w tym pomóc?
– To nie jest sytuacja bez wyjścia. Nie zatrzymamy świata, ale możemy nauczyć dzieci, jak się w nim poruszać – bezpiecznie, świadomie i z poczuciem własnej wartości. Im wcześniej zaczniemy, tym większa szansa, że w decydującym momencie powiedzą „nie” – podkreśla Katarzyna Lisowska-Bojar, psycholog szkolna w sieci szkół Academy International.
Presja, której trudno się oprzeć
– Brak umiejętności odmawiania i niska odporność psychiczna to jedne z kluczowych czynników ryzyka. Największy lęk dzieci to nie sam papieros czy alkohol, ale to, że po odmowie zostaną wyśmiane albo odsunięte od grupy. Dlatego musimy je uczyć, że powiedzenie „nie” nie oznacza przegranej – przeciwnie, to znak odwagi i siły – mówi Lisowska-Bojar.
Coraz młodsi eksperymentują
– Dzieciom wydaje się, że skoro syrop czy tabletki są sprzedawane w aptece, to muszą być bezpieczne. Tymczasem nadużywanie takich środków może być bardzo groźne dla zdrowia, a nawet życia – ostrzega psycholog szkolna z Academy International.
Patoinfluencerzy i wyzwania z sieci
Profilaktyka zamiast gaszenia pożarów
– Skuteczna profilaktyka to nie zakazy, tylko uczenie radzenia sobie z emocjami i podejmowania decyzji. Jeśli dziecko wierzy w swoją wartość i potrafi nazwać, co czuje, dużo trudniej je złamać hasłem: „spróbuj, nic ci się nie stanie”. Mądra szkoła powinna uczyć, jak rozpoznawać emocje, jak stawiać granice, jak dbać o siebie – podkreśla psycholog szkolna z Academy International. Dodaje, że ten przekaz musi być spójny z tym, co dziecko słyszy w domu – dopiero takie podwójne wsparcie daje realny efekt.
Co chroni, a co osłabia
- bliskość z rodzicami i poczucie, że zawsze można przyjść z problemem,
- pasja – sport, muzyka, wolontariat – która daje satysfakcję i odciąga od nudy,
- wspierający dorośli spoza rodziny – trener, nauczyciel, opiekun – którzy stają się autorytetem.
Szkoła na pierwszej linii
– Zakaz telefonów sam w sobie nie jest celem, tylko narzędziem. Działa wtedy, gdy szkoła równolegle daje dzieciom przestrzeń na aktywność i relacje – mówi Katarzyna Goryluk-Gierszewska, dyrektor szkoły podstawowej Academy International Karolkowa.
Świat pełen pokus – ale i szans
[1] https://www1.ptpm.org.pl/wp-content/uploads/2025/02/RAPORT-Co-Pali-Polska-Mlodziez-szkoly-podstawowe-12.pdf
[2] https://www.who.int/europe/news/item/25-04-2024-alcohol--e-cigarettes--cannabis--concerning-trends-in-adolescent-substance-use--shows-new-who-europe-report
[3] https://www.nik.gov.pl/najnowsze-informacje-o-wynikach-kontroli/otc-leki-bez-recepty.html
O Academy International
Academy International jest polską siecią placówek edukacyjnych, która od blisko 30 lat wspiera rozwój dzieci, oferując najwyższy poziom edukacji oraz autorskie programy rozwoju. Placówki obejmują spójną ścieżkę edukacyjną – od żłobka, przez przedszkole, aż po szkołę podstawową. Od 2013 roku Academy International realizuje nauczanie dwujęzyczne, umożliwiając uczniom rozwój kompetencji językowych w języku polskim i angielskim. Dzięki temu młodzi ludzie są doskonale przygotowani do wyzwań przyszłości. Autorskie programy, wykwalifikowana kadra i najwyższe standardy nauczania rozwijają w uczniach kreatywność, odpowiedzialność i samodzielność, oraz zapewniają doskonałe wyniki na egzaminach i pozwalają osiągać życiowe sukcesy.
Metryka
- Data 2025-09-02
