Edupolis

II Ogólnopolska Konferencja online „Filmowe lekcje wychowawcze”

  • Analogowa kamera filmowa na banerze konferencji „Filmowe Lekcje Wychowawcze”.

II Ogólnopolska Konferencja online "Filmowe lekcje wychowawcze"

Konferencja skierowana jest do osób zawodowo zaangażowanych w edukację i wychowanie dzieci i młodzieży, w tym:

  • nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, szkół podstawowych i ponadpodstawowych,

  • wychowawców, pedagogów i psychologów szkolnych,

  • edukatorów i animatorów kultury,

  • bibliotekarzy oraz koordynatorów projektów edukacyjnych,

  • studentów kierunków pedagogicznych, filmoznawczych i pokrewnych.

Udział w wydarzeniu umożliwi poszerzenie warsztatu metodycznego i zdobycie wiedzy, którą można natychmiast wdrożyć w praktyce edukacyjnej.          

Program

4 września (czwartek)

14:00 - 14:30

Powitanie

Prowadzenie: dr Joanna Zabłocka-Skorek

Przedstawienie celów i zakresu konferencji

 

14.30 - 16.30

Kamera! Kariera! – film jako narzędzie doradztwa zawodowego w szkole podstawowej

Prowadzenie: Edyta Plich

Opis wykładu:

W dobie gwałtownych zmian technologicznych i społecznych, doradztwo zawodowe w szkole podstawowej zyskuje nowe znaczenie. Zamiast koncentrować się wyłącznie na wyborze konkretnego zawodu, staje się dziś przestrzenią do odkrywania siebie, rozwijania kluczowych kompetencji i przygotowania do życia w świecie, w którym zawody zmieniają się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. W centrum tego procesu znajdują się kompetencje, których nie zastąpi  sztuczna inteligencja: kreatywność, krytyczne myślenie, empatia, elastyczność, odporność psychiczna, zdolność współpracy i komunikacji. To one będą decydować o sukcesie młodych ludzi na rynku pracy przyszłości – a my, jako nauczyciele i wychowawcy, mamy realny wpływ na ich rozwój. Podczas wystąpienia przyjrzymy się, jak w pracy z uczniami Pokolenia Z i Pokolenia Alfa wykorzystać film jako narzędzie wspierające doradztwo zawodowe. Dzieci dorastające w świecie natychmiastowej informacji, cyfrowych interakcji i nieustannego przebodźcowania, potrzebują form edukacji, które pozwolą im się zatrzymać, zrozumieć siebie i innych, nawiązać prawdziwy dialog. Film – jako nośnik emocji, narracji i wartości – stwarza doskonałe warunki do tego, by inspirować, otwierać oczy i pobudzać do refleksji nad przyszłością.

 

16:30 - 16:45

Prezentacja oferty edukacyjnej dystrybutora Next Film

 

17.00 - 18.30

Prawne i organizacyjne aspekty pracy wychowawczo-profilaktycznej w szkole z wykorzystaniem filmu

Prowadzenie: Angelika Perdek-Chabinowska

Opis wykładu:

Wystąpienie ma na celu przedstawienie praktycznego podejścia do prowadzenia godzin wychowawczych zgodnie z aktualnymi wytycznymi prawa oświatowego oraz zapisami szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego. Opowiem, w jaki sposób planować i dokumentować zajęcia wychowawcze tak, by miały one realny wpływ na rozwój uczniów, a jednocześnie były zgodne z wymaganiami formalnymi.

Szczególny nacisk zostanie położony na wykorzystanie filmu jako skutecznego narzędzia wychowawczego, które pozwala uczniom w angażujący sposób podejmować refleksję nad wartościami, emocjami, relacjami i wyborem postaw. Uczestnicy poznają konkretne przykłady dobrych praktyk: jak dobierać materiały filmowe do treści programowych, jak je omówić z uczniami oraz jak dokumentować takie zajęcia w kontekście realizacji celów programu wychowawczo-profilaktycznego.

Uczestnicy otrzymają: harmonogram działań wychowawczo-profilaktycznego, plan dla klasy oraz wskazówki do wykorzystania filmu na zajęciach.

 

18:30 - 18:45

Prezentacja oferty edukacyjnej dystrybutora M2 Films

 

19.00-21.30

Film jako narzędzie wsparcia w kryzysie psychicznym u młodzieży

Prowadzenie: Sylwia Wojtysiak

Opis wykładu:

Kryzysy psychiczne wśród młodzieży stają się coraz bardziej powszechne, a nauczyciele i wychowawcy często stają przed wyzwaniem, jak odpowiednio na nie reagować. Podczas wykładu pokażę, w jaki sposób film może stać się bezpiecznym i skutecznym narzędziem do rozpoczęcia rozmowy o trudnych emocjach, budowania empatii i wspierania młodych ludzi w momentach kryzysu. Uczestnicy poznają przykłady filmów, które można wykorzystać w pracy wychowawczej, oraz sposoby prowadzenia rozmów z uczniami na podstawie treści audiowizualnych.

 

 

5 września (piątek)

14.00 - 16.00

Film jako narzędzie rozwijania krytycznego myślenia i analizy informacji

Prowadzenie: dr Sylwia Szostak

Opis wykładu:

W dobie przeciążenia informacyjnego i dominacji przekazów wizualnych, film staje się nie tylko narzędziem narracji i ekspresji artystycznej, lecz także istotnym medium edukacyjnym. Wystąpienie porusza kwestie wiarygodności przekazu audiowizualnego i pokaże pracę z filmem jako skuteczne narzędzie w rozwijaniu krytycznego myślenia oraz umiejętności analizy informacji, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji medialnych i kulturowych. Prezentacja ukazuje, w jaki sposób świadoma praca z obrazem filmowym może nie tylko pomóc zrozumieć procesy tworzenia przekazów medialnych, ale też uczyć rozpoznawania technik manipulacji, analizy kontekstu społeczno-politycznego oraz interpretacji przekazów ideologicznych. Przedstawione zostaną również przykłady dobrych praktyk edukacyjnych, w których film pełni rolę punktu wyjścia do refleksji, debaty i budowania postawy świadomego uczestnika kultury medialnej.

 

16:00 - 16:15

Prezentacja oferty edukacyjnej dystrybutora Best Film

 

16.30 - 18.30

“Kino, które rusza z miejsca” - film jako narzędzie wspierające aktywność i dobre nawyki żywieniowe

Prowadzenie: dr hab. Justyna Budzik

Opis wykładu:

Podczas spotkania przedstawione zostaną przykłady filmów krótkometrażowych w otwartym dostępie, w których bohaterki i bohaterowie podejmują aktywności fizyczne, trenują, zmagają się z problemami diety i zdrowego trybu życia. Prowadząca zaproponuje konkretne narzędzia dydaktyczne i techniki pracy z filmem, tak by lekcje mogły realizować zarówno wychowanie do filmu, jak i przyczynić się do utrwalenia zdrowych nawyków.

 

18:30 - 18:45

Prezentacja oferty edukacyjnej dystrybutora Against Gravity

 

19.00 - 21.00

Młody obywatel w kinie. Jak kształtować postawy patriotyczne, obywatelskie i prospołeczne przez film?

Prowadzenie: dr Marcin Skorek

Opis wykładu:

W czasach, gdy język patriotyzmu bywa zawłaszczany przez skrajne narracje, szkoła ma szansę przywrócić mu znaczenie bliskie wartościom wspólnoty, odpowiedzialności i refleksji historycznej. W tym wykładzie dr Marcin Skorek podejmuje temat fikcji fabularnej jako narzędzia kształtowania postaw obywatelskich i patriotycznych.

Na przykładzie wybranych filmów fabularnych o tematyce historycznej (m.in. dotyczących II wojny światowej czy postaci Witolda Pileckiego), prelegent:

  • pokaże, jak świadomie pracować z filmem fabularnym w klasach 7–8 SP oraz szkołach ponadpodstawowych;
  • zastanowi się, w jaki sposób kino może wspierać realizację podstawy programowej z historii, WOS-u, edukacji obywatelskiej, języka polskiego i godziny wychowawczej;
  • omówi sposoby kształtowania odbiorcy filmu jako osoby wrażliwej na wartości i postawy patriotyczne i obywatelskie;
  • zaproponuje startegie metodyczne, które pomogą uczniom zrozumieć złożoność historii i nauczyć się myslenia obywatelskiego, a nie ideologicznego.


Pokaz filmu “Dzieci z Favoriten” dystrybutora AGAINST GRAVITY (czas: 118 min.)

Opis filmu:

Ten film to hołd dla nauczycieli, opowieść pełna wiary w edukację, która może zmienić świat. W sercu wielokulturowego Wiednia, miasta uznanego za najszczęśliwsze w Europie, reżyserka R. Beckermann podąża z kamerą za dziećmi z jednej klasy oraz ich charyzmatyczną wychowawczynię Ilkay. Nauczycielka walczy by stworzyć włączające, wspierające i bezpieczne środowisko dla dzieci. Pomimo braku szkolnego psychologa oraz zajęć wyrównawczych potrafi z sukcesem prowadzić klasę i wspólnie pokonywać przeszkody, a porażki zamieniać w zwycięstwo. Reżyserka rozdaje dzieciom smartfony, aby mogły dokumentować rzeczywistość ze swojej perspektywy. Efektem jest pełen ciepła, poruszający i zaskakująco optymistyczny portret małej wspólnoty, która w atmosferze zaufania i akceptacji uczy się, jak wspólnie przezwyciężać codzienne trudności.

źródło: againstgravity.pl

 

6 września (sobota)

10.15 - 11.45

Mózg w kinie. Jak film wpływa na rozwój poznawczy i emocjonalny ucznia?

Prowadzenie: Prof. Marek Kaczmarzyk

Opis wykładu:

Film to nie tylko źródło wiedzy, ale przede wszystkim potężne narzędzie wychowawcze – wpływa na emocje, modeluje postawy, buduje empatię i rozwija kompetencje społeczne. Z perspektywy neurobiologii wiemy dziś, że mózg uczy się nie tylko czymś, ale kimś – przez relację, emocję, doświadczenie. Film dostarcza tego wszystkiego w skondensowanej, angażującej formie. W czasie wykładu przyjrzymy się, jak historia opowiedziana na ekranie może realnie wspierać rozwój emocjonalny i społeczny młodych ludzi oraz jak świadomie wykorzystywać kino jako narzędzie wychowawcze – zgodne z tym, jak naprawdę działa mózg ucznia.

 

12.00 - 14.00

Zobacz mnie – film jako narzędzie przeciwdziałania cyber/przemocy

Prowadzenie: dr Joanna Zabłocka-Skorek

Opis wykładu:

Przemoc rówieśnicza, w tym jej coraz powszechniejsze formy – cyberprzemoc, wykluczenie społeczne, przemoc relacyjna – wymaga od szkoły nie tylko reakcji, ale przede wszystkim skutecznej profilaktyki. Film, jako medium audiowizualne operujące emocjami, obrazem i narracją, może pełnić funkcję nieocenionego narzędzia w procesie wychowawczym, wspierając rozwój empatii, rozpoznawanie przemocy oraz budowanie odpowiedzialnych postaw społecznych.

W trakcie wykładu dr Joanna Zabłocka-Skorek – filmoznawczyni, edukatorka i twórczyni programu KinoSzkoła – przedstawi metodykę pracy z filmem w kontekście przeciwdziałania przemocy w środowisku szkolnym. Wykład obejmie:

  • analizę wybranych filmów krótkometrażowych lub fragmentów filmowych ukazujących mechanizmy przemocy i wykluczenia,
    przegląd narzędzi dydaktycznych umożliwiających efektywne wykorzystanie filmu w profilaktyce przemocy i w pracy wychowawczej,
    propozycje konkretnych działań wspierających uczniów w identyfikacji zjawisk przemocowych oraz rozwijaniu kompetencji społeczno-emocjonalnych,
  • wskazania do pracy z różnymi grupami wiekowymi – od klas młodszych po szkoły ponadpodstawowe.
    Wykład odwołuje się do aktualnych zapisów podstawy programowej oraz wyników badań nad skutecznością edukacji poprzez film. Stanowi wsparcie dla nauczycieli, wychowawców i pedagogów, którzy poszukują nowoczesnych i adekwatnych narzędzi w obszarze profilaktyki przemocy i kształtowania zdrowych relacji rówieśniczych.

 

14.00 - 16.00

Filmowa wywiadówka. Jak rozmawiać z rodzicami o higienie cyfrowej dzieci i młodzieży?

Prowadzenie: dr Marcin Skorek

Opis wykładu:

W dobie wszechobecnych smartfonów to nie tylko uczniowie, ale również ich rodzice potrzebują wsparcia w zakresie cyfrowej higieny dzieci. Celem tego wykładu jest pokazanie, jak nauczyciel może skutecznie pedagogizować rodziców, by wspólnie budować zdrowe nawyki cyfrowe młodych ludzi.

Dr Marcin Skorek – ekspert w zakresie edukacji medialnej – pokaże, jak poprowadzić spotkanie z rodzicami na temat ograniczania czasu ekranowego i bezpiecznego korzystania z sieci. Wykład uwzględni:

elementy prawa oświatowego dotyczące regulacji wewnątrzszkolnych (statut, procedury, współudział rodziców);
możliwości prawne szkoły w zakresie tworzenia regulaminów i zapisów statutowych dot. higieny cyfrowej;
strategie komunikacyjne nauczyciela z rodzicem

  • jak mówić by być usłyszanym;
  • sposoby, jak budować wspólny front wychowawczy szkoła–dom;
  • konkretne propozycje filmów krótkometrażowych, które mogą zostać wykorzystane na spotkaniach z rodzicami, jako punkt wyjścia do rozmowy o cyfrowym świecie dzieci.

Formularz rejestracyjny na stronie konferencji

Źródło: KinoSzkoła

drukuj (II Ogólnopolska Konferencja online "Filmowe lekcje wychowawcze")

Metryka

  • Data 2025-08-04