IBE PIB prezentuje Profil absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej
Profil absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej
Zapraszamy do zapoznania się z "Profilem absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej". To nowoczesne narzędzie wspierające rozwój kompetencji oraz przygotowanie młodych osób do rynku pracy i dalszej edukacji.
Profil absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej stanowi jedno z kluczowych ogniw tworzonej, kompleksowej i opartej na badaniach reformy edukacji. Jest powiązany z Profilem absolwenta i absolwentki dla przedszkoli i szkół podstawowych – razem tworzą spójny obraz efektów kształcenia od najmłodszych lat aż po zakończenie edukacji szkolnej.
Dokument wskazuje kluczowe wartości, kompetencje i obszary wiedzy potrzebne w życiu, pracy i dalszej edukacji.
Publikacja składa się z dwóch części. Pierwsza przedstawia założenia teoretyczne: miejsce Profilu we współczesnych paradygmatach dydaktycznych, analizę kompetencji rozwijanych w szkołach oraz prognozy przyszłego zapotrzebowania na kompetencje. Druga opisuje elementy Profilu – wartości, kompetencje, sprawczość oraz obszary wiedzy, które powinny kształtować pracę szkół ponadpodstawowych.
Dokument powstał na podstawie Profilu absolwenta i absolwentki dla przedszkoli i szkół podstawowych oraz opinii zebranych podczas konsultacji prowadzonych od marca do czerwca 2025 roku. Dzięki temu łączy wiedzę ekspertów z praktycznymi doświadczeniami środowiska edukacyjnego.