Edupolis

Nowy numer Języków Obcych w Szkole już dostępny online

  • Okładka kwartalnika nr 1/2025 Języki Obce w Szkole.
    fot. FRSE; autorka rysunku: Dorota Zajączkowska

Nowy numer Języków Obcych w Szkole już dostępny online

Egzaminy, testy końcowe i certyfikujące – to temat przewodni najnowszego numeru kwartalnika „Języki Obce w Szkole”. Zapraszamy do lektury!

W pierwszym tegorocznym numerze czasopisma autorzy artykułów skupiają się na różnych aspektach testowania uczniów oraz na przygotowaniach do egzaminów końcowych z różnych języków i na różnych etapach edukacyjnych.

W ciągu kilku miesięcy poprzedzających egzamin, ósmoklasiści do próbnych testów w formule odwzorowującej właściwy  sprawdzian podchodzą nawet cztery razy. Pocą się nad arkuszami i za każdym razem drżą o wynik, a gdy uzyskują niewysoki, załamują ręce na swoim edukacyjnym losem. I żalą się, że nie wiedzą, jak napisać, by sprawdzający uznał tekst za wystarczająco mocno wpisujący się w klucz odpowiedzi. Nauczyciele, chcąc dla podopiecznych jak najlepiej, uczą ich „pod test”, a kolejne roczniki zdających, rodziców i samych nauczycieli co roku dyskutują o tym, czy ten sposób przynosi uczniom szkół podstawowych i średnich korzyść, czy wręcz przeciwnie. Paradoksalnie, największy dylemat mają tu nauczyciele. Przygotowują swoich wychowanków tak, by osiągnęli wysoki wynik na egzaminie, choć mają pełną świadomość, że skupienie się na typowych zadaniach testowych oznacza zepchnięcie niżej na liście priorytetów sprawności takich jak mówienie. – Na maturze część ustną traktuje się po macoszemu, zatem uczniowie przestają mówić, bo nie ma czasu na doskonalenie tej umiejętności – potwierdza w rozmowie z naszą korespondentką prof. Romuald Gozdawa-Gołębiowski. (Beata Maluchnik, redaktor naczelna)

Pełne wydanie czasopisma jest już dostępne online.

Źródło: FRSE

Metryka

  • Data2025-04-03