Edupolis
Linki do serwisów
Konferencje
Konferencja w Turznie - „Uczenie się przez całe życie jako kompetencja przyszłości”
Konferencja „Uczenie się przez całe życie jako kompetencja przyszłości” odbyła się w dniach 19–20 marca 2025 roku w Pałacu Romantycznym w Turznie. Wydarzenie zorganizowało Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu, a inicjatywa została zrealizowana w ramach projektu Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych”.
Honorowy patronat nad konferencją objęli Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki oraz Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty Grażyna Dziedzic. W spotkaniu udział wzięli dyrektorzy szkół, nauczyciele, edukatorzy, przedstawiciele uczelni, samorządów oraz instytucji wspierających rozwój edukacji.
Głównym celem wydarzenia była popularyzacja badań i raportów dotyczących kompetencji przyszłości, promocja różnorodnych form uczenia się i nauczania oraz stworzenie przestrzeni do wymiany doświadczeń między środowiskami edukacyjnymi, pokoleniami i sektorami.
Pierwszy dzień konferencji wypełniły wystąpienia ekspertów. Prof. dr hab. Beata Przyborowska z UMK omówiła koncepcję integralnego nauczyciela w modelu AQAL według Kena Wilbera. Marek Grzywna, finalista Global Teacher Prize 2025, zaprezentował kompetencje 4K w edukacji formalnej i nieformalnej. Prof. dr hab. Bogusława Dorota Gołębniak z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW mówiła o dydaktyce konstruktywistycznej. Marta Młyńska zwróciła uwagę na komunikację intrapersonalną i rolę wewnętrznego krytyka. Emilia Andrzejczak ze Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog przedstawiła dane z raportów PIAAC i GUS dotyczące edukacji pozaformalnej. Przemysław Staroń, psycholog i Nauczyciel Roku 2018, przedstawił ideę edukacji transgeneracyjnej. Maciej Roth omówił zastosowanie technologii AR, VR i sztucznej inteligencji w edukacji. Sylwia Światłowska z Centrum Rozwoju Talentów w Gdańsku mówiła o terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach i filozofii centralnej. Patrycja Pietrzak z Węgrowskiego Domu Kultury przybliżyła temat wspierania uzdolnionych uczniów. Dr hab. Wojciech Glac, prof. Uniwersytetu Gdańskiego, zaprezentował zastosowanie grywalizacji w nauczaniu na przykładzie gry „6 stóp pod ziemią”. Ewelina Zalewska z Fundacji Baza i Akademii Nauki w Toruniu przedstawiła przestrzeń psychoedukacyjną wspierającą dobrostan dzieci i dorosłych.
Drugiego dnia odbyły się praktyczne warsztaty prowadzone przez Pawła Penszko i prof. dr hab. Krzysztofa Biedrzyckiego (UJ, IBE), którzy omówili metody rozwijania myślenia krytycznego u uczniów. Maja Korońska poprowadziła warsztaty z rezyliencji, wspierające zdolność powrotu do równowagi po stresie. Alicja Radecka przedstawiła techniki efektywnego uczenia się, w tym mnemotechniki i metody notowania. Robert Hejnicki zaprezentował wykorzystanie robotyki edukacyjnej w pracy z najmłodszymi. Karolina Bagniewska pokazała zastosowanie analogowych gier edukacyjnych w nauczaniu języka polskiego.
Każdy z zaproszonych specjalistów reprezentował jeden z obszarów wspierających realizację celów KPO: edukację formalną, pozaformalną, edukację dorosłych, kompetencje przyszłości, innowacje technologiczne, dobrostan psychiczny oraz współpracę międzypokoleniową. Wydarzenie zgromadziło ekspertów, którzy poprzez wykłady, prezentacje i warsztaty inspirowali uczestników do działań na rzecz rozwoju edukacji całożyciowej w regionie.
Konferencja przebiegała w atmosferze otwartości, aktywnego uczestnictwa i inspirujących spotkań. Uczestnicy zgodnie podkreślali wysoką wartość merytoryczną wydarzenia oraz jego pozytywny wpływ na rozwój zawodowy i osobisty, szczególnie w kontekście wspierania kompetencji przyszłości oraz edukacji całożyciowej.
Więcej na stronie internetowej KPCEN Toruń


