„Nowe przygody mojego ulubionego książkowego bohatera” - konkurs dla dzieci i młodzieży
Fundacja ABCXXI – Cała Polska Czyta Dzieciom zaprasza dzieci do udziału w konkursie plastyczno-literackim „Nowe przygody mojego ulubionego książkowego bohatera”.
Ogólnopolski program Szkoła i Przedszkole Promujące Zdrowie, którego dorobek jest ponad trzydziestoletni, realizowany są w naszym województwie przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji.
Ten konkurs filmowy jest okazją dla twórców do pokazania swojego talentu, poprzez stworzenie krótkiej rolki inspirowanej van Goghiem. Najlepsze filmy zostaną zaprezentowane podczas Festiwalu Van Gogh 2025 w Brzózkach (gm. Szubin, woj. kujawsko-pomorskie).
Muzeum Twierdzy Toruń, oddział Muzeum Okręgowego w Toruniu, serdecznie zaprasza 25 czerwca 2025 r. o godz. 17.30 na kolejną odsłonę fascynującego cyklu „Środowe spotkania z historią wojskowości”. To wyjątkowa okazja, by wspólnie zanurzyć się w pasjonujące dzieje militarne.
Wstęp wolny.
Muzeum Toruńskiego Piernika, oddział Muzeum Okręgowego w Toruniu, zaprasza na nową wystawę czasową pt. „Pierniki w Polsce. Kultura, tradycja, nowoczesność”, której wernisaż odbędzie się 21 czerwca o godz. 18.00.
Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier zaprasza dzieci i młodzież do udziału w kolejnej edycji konkursu na komiks. Tegoroczne hasło przewodnie brzmi: „Przepis na przyjaźń”. Termin nadsyłania prac: do 18 sierpnia 2025 r.
Muzeum Okręgowe w Toruniu zaprasza do udziału w „Sobocie w Muzeum”, zaplanowanej na 21 czerwca 2025 roku. Wydarzenie organizowane jest z okazji obchodów Święta Miasta Torunia oraz 10-lecia Muzeum Toruńskiego Piernika. W programie przewidziano liczne spotkania, prelekcje, koncerty oraz warsztaty, które odbędą się w wybranych oddziałach muzeum, umożliwiając uczestnikom zapoznanie się z różnorodną ofertą kulturalno-edukacyjną.
Po koncertach w Bydgoszczy, Chełmży, Toruniu, Włocławku i Grudziądzu, przyszedł czas na Inowrocław. O znakomitą atmosferę i dobrą zabawę zadbali zaproszeni artyści: Justyna Steczkowska, Michał Szpak, Reni Jusis, Grzgorz Hyży, Natasza Urbańska, którzy w niedzielę (15 maja) wystąpili w koncercie „Na Soli”. W wydarzeniu wzięła udział przewodnicząca sejmiku województwa Elżbieta Piniewska.
Książnica Kopernikańska w Toruniu zaprasza 25 czerwca br. na spotkanie autorskie z dr. Michałem Ceglarkiem, edytorem listów Jerzego Giedroycia i Witolda Małcużyńskiego. Korespondencja Redaktora i Pianisty z lat 1949-1957 została opublikowana w 2024 r. nakładem Towarzystwa Wydawniczego "Historia Iagiellonica".
Raport „Nauka w Polsce 2024” to publikacja prezentująca aktualny stan polskiej nauki, osiągnięcia badawcze oraz wyzwania stojące przed środowiskiem nauki i szkolnictwa wyższego. Jego celem jest dostarczenie rzetelnych informacji na temat rozwoju nauki w Polsce, w tym finansowania badań, innowacji oraz współpracy międzynarodowej.
Ukazał się projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego (Dz. U. z 2020 r. poz. 2138).
Rok szkolny 2024/2025 upływa w KPCEN w Toruniu również pod znakiem opracowania, wdrożenia oraz realizacji unijnego programu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego „Klucz do uczenia 3.0”, w ramach którego odbyły się warsztaty językowe dla nauczycieli języka angielskiego, zajęcia pozalekcyjne dla uczniów szkół podstawowych, konsultacje indywidualne dla nauczycieli, spotkania sieci współpracy i wzajemnego uczenia się prowadzone z myślą o nauczycielach języka angielskiego. Z ramienia KPCEN w realizację zadań projektowych zaangażowana była Maria Lesisz-Wojciechowska, konsultantka ds. języków obcych.
Zajęcia pozalekcyjne z języka angielskiego przeprowadzone w ramach projektu w 50 wytypowanych szkołach podstawowych województwa kujawsko-pomorskiego były zajęciami skierowanymi do uczniów klas siódmych i ósmych. Nauczyciele angliści, prowadząc zajęcia pozalekcyjne zgodnie z przygotowanymi scenariuszami, wykorzystywali szeroki wachlarz metod i form pracy aktywnie angażujących uczniów, stawiając na pierwszym miejscu praktykę używania języka angielskiego w codziennej komunikacji mówionej i pisanej.
Oprócz umiejętności posługiwania się językiem obcym w sytuacjach życia codziennego, zajęcia pozalekcyjne z języka angielskiego stworzyły uczniom możliwość rozwijania kompetencji społecznych oraz interpersonalnych poprzez nabywanie umiejętności współpracy w zespole opierającej się na skutecznej komunikacji, podziale zadań, wzajemnym wsparciu, osiąganiu wspólnych celów drogą negocjacji, oraz możliwość rozwijania umiejętności udzielania informacji zwrotnej.
Zajęcia przeprowadzane w ramach unijnego programu „Klucz do uczenia 3.0” pomogły uczniom poszerzyć kompetencje osobiste i organizacyjne dzięki planowaniu oraz organizacji pracy, monitorowaniu własnych postępów, aktywnym wykorzystaniu posiadanej wiedzy poprzez rozwijanie krytycznego myślenia, znajdowanie rozwiązań, adaptację wcześniej nabytych umiejętności do różnych sytuacji językowych w praktycznym życiu. Również nauczyciele języka angielskiego zostali objęci szeroko rozumianym wsparciem w postaci indywidualnych konsultacji, organizowanych spotkaniach sieci współpracy i wzajemnego uczenia się, stworzonej z myślą o wymianie pomysłów na atrakcyjne sposoby nauczania, a także wdrażanie dobrych praktyk.
Powyższe wielowektorowe działania podejmowane przez nauczycieli i uczniów w ramach europejskiego programu „Klucz do uczenia 3.0” stanowią przepis na sukces językowy dla samych uczniów, ich nauczycieli, a także szkół podstawowych województwa kujawsko-pomorskiego.
Zdjęcia dostępne na stronie www KPCEN w Toruniu.
Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu
Już można zgłaszać się do udziału w projekcie pilotażowym, którego celem jest opracowanie i przetestowanie Metody wsparcia uczniów i uczennic w kryzysach psychicznych - opartej na wsparciu rówieśniczym (peer support). Oferta skierowana jest do psychologów, pedagogów, nauczycieli i wychowawców z doświadczeniem w pracy z młodzieżą.