Literatura w Centrum: Chłodne strugi, Teresa Tomsia
Kujawsko-Pomorskie Centrum Kultury w Bydgoszczy zaprasza 11 marca br. na spotkanie z Teresą Tomsią w ramach cyklu "Literatura w Centrum". Wstęp jest wolny.
Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier zaprasza dzieci i młodzież do udziału w kolejnej edycji konkursu na komiks. Tegoroczne hasło przewodnie brzmi: „Przepis na przyjaźń”. Termin nadsyłania prac: do 18 sierpnia 2025 r.
Muzeum Okręgowe w Toruniu zaprasza do udziału w „Sobocie w Muzeum”, zaplanowanej na 21 czerwca 2025 roku. Wydarzenie organizowane jest z okazji obchodów Święta Miasta Torunia oraz 10-lecia Muzeum Toruńskiego Piernika. W programie przewidziano liczne spotkania, prelekcje, koncerty oraz warsztaty, które odbędą się w wybranych oddziałach muzeum, umożliwiając uczestnikom zapoznanie się z różnorodną ofertą kulturalno-edukacyjną.
Po koncertach w Bydgoszczy, Chełmży, Toruniu, Włocławku i Grudziądzu, przyszedł czas na Inowrocław. O znakomitą atmosferę i dobrą zabawę zadbali zaproszeni artyści: Justyna Steczkowska, Michał Szpak, Reni Jusis, Grzgorz Hyży, Natasza Urbańska, którzy w niedzielę (15 maja) wystąpili w koncercie „Na Soli”. W wydarzeniu wzięła udział przewodnicząca sejmiku województwa Elżbieta Piniewska.
Książnica Kopernikańska w Toruniu zaprasza 25 czerwca br. na spotkanie autorskie z dr. Michałem Ceglarkiem, edytorem listów Jerzego Giedroycia i Witolda Małcużyńskiego. Korespondencja Redaktora i Pianisty z lat 1949-1957 została opublikowana w 2024 r. nakładem Towarzystwa Wydawniczego "Historia Iagiellonica".
Raport „Nauka w Polsce 2024” to publikacja prezentująca aktualny stan polskiej nauki, osiągnięcia badawcze oraz wyzwania stojące przed środowiskiem nauki i szkolnictwa wyższego. Jego celem jest dostarczenie rzetelnych informacji na temat rozwoju nauki w Polsce, w tym finansowania badań, innowacji oraz współpracy międzynarodowej.
Ukazał się projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego (Dz. U. z 2020 r. poz. 2138).
Rok szkolny 2024/2025 upływa w KPCEN w Toruniu również pod znakiem opracowania, wdrożenia oraz realizacji unijnego programu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego „Klucz do uczenia 3.0”, w ramach którego odbyły się warsztaty językowe dla nauczycieli języka angielskiego, zajęcia pozalekcyjne dla uczniów szkół podstawowych, konsultacje indywidualne dla nauczycieli, spotkania sieci współpracy i wzajemnego uczenia się prowadzone z myślą o nauczycielach języka angielskiego. Z ramienia KPCEN w realizację zadań projektowych zaangażowana była Maria Lesisz-Wojciechowska, konsultantka ds. języków obcych.
Zajęcia pozalekcyjne z języka angielskiego przeprowadzone w ramach projektu w 50 wytypowanych szkołach podstawowych województwa kujawsko-pomorskiego były zajęciami skierowanymi do uczniów klas siódmych i ósmych. Nauczyciele angliści, prowadząc zajęcia pozalekcyjne zgodnie z przygotowanymi scenariuszami, wykorzystywali szeroki wachlarz metod i form pracy aktywnie angażujących uczniów, stawiając na pierwszym miejscu praktykę używania języka angielskiego w codziennej komunikacji mówionej i pisanej.
Oprócz umiejętności posługiwania się językiem obcym w sytuacjach życia codziennego, zajęcia pozalekcyjne z języka angielskiego stworzyły uczniom możliwość rozwijania kompetencji społecznych oraz interpersonalnych poprzez nabywanie umiejętności współpracy w zespole opierającej się na skutecznej komunikacji, podziale zadań, wzajemnym wsparciu, osiąganiu wspólnych celów drogą negocjacji, oraz możliwość rozwijania umiejętności udzielania informacji zwrotnej.
Zajęcia przeprowadzane w ramach unijnego programu „Klucz do uczenia 3.0” pomogły uczniom poszerzyć kompetencje osobiste i organizacyjne dzięki planowaniu oraz organizacji pracy, monitorowaniu własnych postępów, aktywnym wykorzystaniu posiadanej wiedzy poprzez rozwijanie krytycznego myślenia, znajdowanie rozwiązań, adaptację wcześniej nabytych umiejętności do różnych sytuacji językowych w praktycznym życiu. Również nauczyciele języka angielskiego zostali objęci szeroko rozumianym wsparciem w postaci indywidualnych konsultacji, organizowanych spotkaniach sieci współpracy i wzajemnego uczenia się, stworzonej z myślą o wymianie pomysłów na atrakcyjne sposoby nauczania, a także wdrażanie dobrych praktyk.
Powyższe wielowektorowe działania podejmowane przez nauczycieli i uczniów w ramach europejskiego programu „Klucz do uczenia 3.0” stanowią przepis na sukces językowy dla samych uczniów, ich nauczycieli, a także szkół podstawowych województwa kujawsko-pomorskiego.
Zdjęcia dostępne na stronie www KPCEN w Toruniu.
Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu
Już można zgłaszać się do udziału w projekcie pilotażowym, którego celem jest opracowanie i przetestowanie Metody wsparcia uczniów i uczennic w kryzysach psychicznych - opartej na wsparciu rówieśniczym (peer support). Oferta skierowana jest do psychologów, pedagogów, nauczycieli i wychowawców z doświadczeniem w pracy z młodzieżą.
Niemal dwóch na trzech ojców zauważa potrzebę udziału ojca w opiece nad dzieckiem w pierwszym roku życia. 30% badanych przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę wskazuje jednak, że to zajęcie głównie dla matki. Na kolejnych etapach rozwoju dzieci odsetek wskazań na odpowiedź „matka i ojciec w takim samym stopniu” wśród ojców rośnie – (79% dla wieku 1-3, 82,5% dla wieku przedszkolnego).
Centrum Nauki Kopernik i Biuro Edukacji Kosmicznej ESERO-Polska organizują bezpłatne warsztaty online Letniej Szkoły Edukacji Kosmicznej. Są one przeznaczone dla nauczycieli i edukatorów pracujących w mniejszych miejscowościach z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym lub edukacyjnym.
Darmowa publikacja Danieli Bartosiak to praktyczny przewodnik po zagadnieniach związanych z bezpieczeństwem w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Jest skierowana do nauczycieli edukacji dla bezpieczeństwa, dyrektorów szkół i innych osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo uczniów.
Ośrodek Rozwoju Edukacji organizuje bezpłatne webinarium „Strzał słyszany na całym świecie. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych. W 250. rocznicę bitwy pod Lexington i Concord”. Odbędzie się ono online 23 czerwca 2025 r., w godz. 16:00–18:45.
Webinarium skierowane jest do nauczycieli konsultantów, metodyków oraz wszystkich nauczycieli zainteresowanych historią Stanów Zjednoczonych.