Szkolna trauma, czyli przymus czytania lektur

Szkolna trauma, czyli przymus czytania lektur

 

Jak zachęcić uczniów do wejścia w świat książki? Jak zachęcić do czytania? Jakimi sposobami trafić w mapę świata dzieci i młodzieży pokolenia „Z”? Jak przygotować uczniów do egzaminu, skoro 13–14% uczniów w klasie sięga po zadane teksty? Na te i inne pytania próbowali znaleźć odpowiedź uczestnicy dyskusji panelowej Jak pracować na lekcji z uczniami, którzy nie przeczytali lektury?, która miała miejsce 23 marca 2018 r. w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu. Problem jest palący, zgłaszany przez wielu nauczycieli, potwierdzany przez uczniów, którzy nie są zainteresowani poznawaniem lektur.

Pierwszą częścią spotkania były 15-minutowe wystąpienia panelistek. Anna Piątek rozpoczęła dyskusję od podania informacji Instytutu Badań Edukacyjnych, że na lekcji, podczas której ma być omawiana zadana lektura, okazuje się, że tylko 3–4 uczniów w klasie ją przeczytało i zastanawiała się, dlaczego tak jest. Danuta Potręć podjęła się scharakteryzowania współczesnego odbiorcy edukacji, czyli pokolenia „Z”. Ewa Kondrat, analizując wybrane zapisy podstawy programowej i zadania w Informatorze o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego od roku szkolnego 2018/2019 (dostępnym na stronie internetowej CKE), stwierdziła, że tak naprawdę uczniowie mogą spodziewać się zadań sprawdzających wszystkie kompetencje. Natomiast Dominika Warska dzieliła się przykładami dobrej praktyki ze swojego doświadczenia nauczyciela polonisty pracującego z młodzieżą w Zespole Szkół Mechanicznych, Elektrycznych i Elektronicznych w Toruniu.

Nauczyciele w trakcie wystąpień panelistek zapisywali swoje refleksje na karteczkach i następnie włączali się do dyskusji. Nie znaleźliśmy gotowych odpowiedzi na nurtujące nauczycieli pytania. Możliwe, że nie ma jednego sposobu na zachęcanie uczniów do czytania. Należy jednak zmierzyć się z problemem, ponieważ udawanie, że uczniowie czytają, a nauczyciele wykorzystują nieprzeczytaną przecież książkę do kształcenia różnych umiejętności, jest życiem w fikcji.

Opowiadać, czytać na głos, przeprowadzać sprawdziany ze znajomości lektury, zająć się analizowaniem i interpretacją fragmentów czy może wesprzeć się adaptacją filmową? – padały pomysły i refleksje. Jedno stało się pewne, że sprawdziany ze znajomości szczegółów treści lektury na pewno zniechęcają, a nie zachęcają do kontaktu z książką. Natomiast wyraźnie wybrzmiało przekonanie, że należy wejść w mapę świata ucznia reprezentującego pokolenie „Z”, ponieważ jeśli tego nie zrobimy, stracimy z nim kontakt, zgubimy go…

Rozmowa trwała długo, a formuła spotkania w postaci dyskusji panelowej temu sprzyjała. Uczestnicy spotkania bardzo wysoko ocenili formę interaktywną, którą zaproponowała Anna Piątek, konsultantka KPCEN w Toruniu, pomysłodawczyni oraz organizatorka wydarzenia. Wnikliwe przygotowanie panelistek zostało również docenione przez nauczycieli.

Oprac. Danuta Potręć – Pracownia Informacji i Promocji.

http://www.kpcen-torun.edu.pl/news/view/1594

Agnieszka Miranowska
agnieszka.miranowska@edupolis.pl

Organizacja: Biblioteka Pedagogiczna w Toruniu



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7034906