
Instytut Badań Edukacyjnych Państwowy Instytut Badawczy zaprasza na konferencję "Dzieci z doświadczeniem migracji w polskich szkołach – polityka i praktyka edukacyjna", która podsumowuje projekt "Doświadczenie migracji"projekt "Doświadczenie migracji". Odbędzie się ona 8 stycznia 2025 r. w godz. 10.00–16.00 w Warszawie.Jej celem jest prezentacja kluczowych wyników projektu oraz stworzenie przestrzeni do rozmowy między ekspertami, badaczami, przedstawicielami administracji i praktykami edukacji.
Konferencja "Dzieci z doświadczeniem migracji w polskich szkołach – polityka i praktyka edukacyjna" zgromadzi ekspertów, praktyków i decydentów, aby przedstawić najnowsze dane o sytuacji dzieci z doświadczeniem migracji w polskich szkołach oraz omówić wyzwania i kierunki dalszych działań.
Polska szkoła zmienia się szybciej, niż kiedykolwiek wcześniej. W ostatnich latach liczba uczniów z doświadczeniem migracji wzrosła pięciokrotnie, a w klasach spotykają się dziś dzieci z ponad 150 krajów świata. Choć polscy uczniowie nadal stanowią większość, szkoła staje się coraz bardziej międzynarodowa, wielokulturowa i różnorodna. To zmiana, która niesie nowe wyzwania, ale również nowe możliwości – pod warunkiem, że zostanie świadomie wykorzystana.
Kiedy i gdzie?
8 stycznia 2025 r., godz. 10:00–16:00
Warszawa, ADN Centrum Konferencyjne, ul. Grzybowska 56 oraz online (szczegóły wkrótce)
Dla kogo?
Konferencja skierowana jest do osób i instytucji zaangażowanych w kształtowanie polityki i praktyki edukacyjnej: przedstawicieli administracji rządowej, kadry oświaty, samorządów, organizacji pozarządowych, kuratoriów, badaczy i praktyków pracujących z dziećmi i młodzieżą z doświadczeniem migracji i uchodźstwa.
Dlaczego warto?
Podczas spotkania zaprezentowane zostaną najważniejsze wyniki i wnioski z projektu. W programie m.in.:
• analiza zmian sytuacji uczniów z obywatelstwem niepolskim na przestrzeni dwóch dekad,
• przegląd polityk edukacyjnych dotyczących integracji,
• perspektywa uczniów i uczennic z Ukrainy – edukacja, integracja, wyzwania,
• sytuacja romskich dzieci uchodźczych w polskich szkołach,
• dobrostan uczniów z doświadczeniem migracji w świetle badań IBE PIB,
• rozwój i przyszłość asystentury międzykulturowej,
• kierunki zmian systemowych i praktycznych rozwiązań dla szkół.
Spotkanie będzie okazją do wymiany doświadczeń i rozmowy o tym, jak skutecznie wspierać uczniów z grup wrażliwych oraz jak projektować polityki edukacyjne odpowiadające na aktualne wyzwania.
Kontakt w sprawach organizacyjnych:
Michał Moskal, tel. 606 503 904 (pn.–pt., 9:00–17:00)
e-mail: seminaria.ibe@kdkevents.pl
Źródło: IBE
