Projektowanie uniwersalne w edukacji. Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek

Postać kobieca z komiksowymi dymkami.

Projektowanie uniwersalne w edukacji. Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek

IBE Instytut Badań Edukacyjnych - logo

Przestrzeń edukacyjna powinna być miejscem bezpiecznym dla każdej uczennicy i każdego ucznia, gdzie są oni szanowani, a ich potrzeby są zaspokajane, gdzie mogą rozwijać się na miarę swoich możliwości i osiągać sukcesy, bez względu na pochodzenie, stan zdrowia, status społeczny, płeć, miejsce zamieszkania, rasę czy wyznanie. Projektowanie uniwersalne w edukacji (ang. Universal Design for Learning, UDL) to koncepcja wpisująca się w edukację wysokiej jakości dla wszystkich uczniów. Uznanie różnorodności osób biorących udział w procesie edukacji za kluczową wartość jest podstawą budowania pozytywnej przestrzeni do realizacji edukacji włączającej.

Poradnik „Projektowanie uniwersalne w edukacji” ma na celu przedstawienie podstawowych założeń UDL i ukazanie zasadności ich stosowania w kontekście prawa o dostępności, a przede wszystkim ma stanowić pomoc dla nauczycieli i nauczycielek w zrozumieniu istoty projektowania uniwersalnego w edukacji i wskazaniu ścieżek, które pozwolą na wprowadzenie UDL do praktyki nauczania.

Okładka poradnika "Projektowanie uniwersalne w edukacji".

Poradnik „Projektowanie uniwersalne w edukacji” do pobrania PDF 8,87 MB

 

Poradnik odpowiada przede wszystkim na pytania:

  • Czym jest dostępność?
  • Co to jest projektowanie uniwersalne?
  • Jak zastosować zasadę dostępności i projektowanie uniwersalne w edukacji?

 

Nauczyciele mają możliwość skorzystać z kompendium wiedzy na powyższe tematy, ale otrzymują także praktyczne wskazówki i przykłady zastosowania działań zgodnych z zasadą dostępności. Dzięki informacjom zawartym w publikacji łatwiej będzie sprawdzić, czy prowadzone zajęcia są zaprojektowane uniwersalnie, jakie techniki nauczania stosować, jak przygotowywać materiały dostosowane do zróżnicowanych potrzeb i wiele innych.

Dr Magdalena Bełza-Gajdzica, ekspert kluczowy w IBE, prezentuje założenia koncepcji UDL:

 

 

 

Zachęcamy do lektury poradnika. Wszystkiego dostępnego!

Materiały zostały przygotowane w ramach projektu “Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”, finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

Źródło: IBE

8 października 2024 r.

Ryszard Karczewski
ryszard.karczewski@edupolis.pl

Organizacja: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bydgoszczy



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7410516

Skip to content