Od 10 grudnia nowe wystawy w Wozowni: projekty Horacego Muszyńskiego i Bartłomieja Węgrzyna

Bartłomiej Węgrzyn, Floating museum

Od 10 grudnia nowe wystawy w Wozowni: projekty Horacego Muszyńskiego i Bartłomieja Węgrzyna

10 grudnia 2021 Galeria Sztuki Wozownia zaprasza na otwarcie dwóch wystaw: ekspozycję „Zakon Artium Milites: legenda staje się historią” wg koncepcji Horacego Muszyńskiego oraz indywidualną wystawę Bartłomieja Węgrzyna „visually similar result”. 

Wernisaż nie będzie miał formy oficjalnej – zachęcamy do indywidualnego zwiedzania i kameralnych spotkań z artystami, którzy w godzinach 16.00–19.00 będą do dyspozycji publiczności, by opowiadać o swoich projektach. 

O wystawach: 

Zakon Artium Milites: legenda staje się historią / wystawa
10.12.2021–09.01.2022           

Artium Milites grafika

Artium Milites grafika

Galeria Sztuki Wozownia zaprasza w niezwykłą podróż, w czasie której będzie można poznać okoliczności powstania, rozkwitu i upadku zakonu Artium Milites, antenatów późniejszych Żołnierzy Obrony Sztuki. Narracja wystawy obejmuje okres od czasów Mieszka I do roku 1724 – śmierci Doroty Piekuty, ostatniej dowódczyni zakonu. Na ekspozycji znajdą się historyczne artefakty, dzieła sztuki z różnych epok, jak również fragmenty filmów dokumentalnych oraz symulacja w technologii VR. 
Przypomniane na wystawie wydarzenia wydają się zapożyczone z niesamowitych opowieści. Ale czyż najciekawsza nie jest właśnie prawda? Organizatorzy ekspozycji nie chcą więc przyjmować żadnego stanowiska wobec przedstawionych wydarzeń, ale ukazać je w sposób najbardziej obiektywny. 

Wojsko Obrony Sztuki (ang. Art Defenders Army) – ogólna nazwa artystycznych sił zbrojnych. Jest to niezależna organizacja, działająca na różnych terytoriach, niebędąca częścią struktury żadnego państwa. Ich dewiza to: „Sztuka nie obroni się sama” (ang. „Art will not defend itself”). Sam WOS (ang. ADA) nie zajmuje się tworzeniem prac artystycznych, a jedynie składaniem hołdu dla gotowych już dzieł i obroną wystaw. 

Wojsko Obrony Sztuki dziękuje Horacemu Muszyńskiemu za zainicjowanie organizacji wystawy oraz aranżację ekspozycji, Lwowi Sołowiejowi za renowację i odrestaurowanie prezentowanych dzieł, Tymkowi Bryndalowi za  zrekonstruowanie hymnu Ars Defendores, Rufusowi Rufsonowi za wizualizacje 3D oraz wszystkim osobom zaangażowanym w powstanie tego muzeum. 

Horacy Muszyński (ur. 1994, Poznań)  – absolwent filmu eksperymentalnego na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Obecnie uczestnik podyplomowego programu instytucji De Ateliers w Amsterdamie. Laureat Nagrody Głównej w konkurskie Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów (2020), II nagrody Project Room 2019, Artystycznej Podróży Hestii 2017, Grand Prix na festiwalu Kocham Dziwne Kino oraz nagrody w ramach festiwalu Młode Wilki 16. Jego filmy pokazywane były m.in. w ramach 68. Cannes Film Festival (2015), Film Polska Berlin (2016), Szczecin European Film Festival (2016), Krakowskiego Festiwalu Filmowego (2017), Przeglądu Sztuki Survival (2019), Amsterdam Art Gallery Weekend (2020). Działa na pograniczu kina i sztuki, często wprowadzając do swoich prac elementy humorystyczne i performatywne – np. w filmie „Dolly” aktorzy grający rodzinę musieli pozostać w relacjach rodzinnych także poza planem filmowym, z kolei w „ID” artysta wynajął aktora, który przez tydzień zastępował go w prawdziwym życiu. Źródłem inspiracji są także dla niego niszowe filmy drugiej połowy XX w. Tak powstała „Kishonia” – horror o ataku zmutowanych ogórków kiszonych, który w polskiej wersji językowej czyta znany lektor Tomasz Knapik. 

Bartłomiej Węgrzyn: „visually similar result”
10.12.2021–09.01.2022 

Na wystawę „visually similar result” składa się cykl czterech autonomicznych obiektów: „Midnight in A Perfect World”, „Journeyman”, „Floating Museum” oraz „Roadside Picnic II”. Prace zrealizowane zostały w ramach rozprawy doktorskiej Bartłomieja Węgrzyna, pt. „…Endtroducing. Formułowanie przestrzeni”, realizowanej na krakowskiej ASP. 

Opis towarzyszący wystawie jest próbą przedstawienia przez artystę procesu twórczego w toku realizacji rzeźb. 

Bartłomiej Węgrzyn, Midnight in a perfect world szeroki

Bartłomiej Węgrzyn, Midnight in a perfect world

„Formułowanie rozpoczynam od wyrażania myśli, co prowadzi, w moim rozumieniu, do nadawania znaczeń. Istotna jest dla mnie metoda pozyskiwania i wyodrębniania z otoczenia fragmentów rzeczywistości oraz reorganizowania ich w nowej formie. Proces ten kształtuje się w czasie i trwa, a jego istotą jest precyzyjne wplatanie starannie opracowanego tworzywa, wyselekcjonowanych zestawień kolorystycznych lub obiektów, w szkielet koncepcji każdego z podejmowanych koncepcji artystycznych. Projekt realizowałem w oparciu o dwuetapowy system pracy w trybie analog-to-digital, digital-to-analog, polegający na digitalizacji szkiców, minikompozycji i struktur, a następnie na ich przetwarzaniu w cyfrowe asamblaże, które z czasem przekształcałem w materialne obiekty w docelowej skali. Koncepcja formułowania przestrzeni współbrzmi z albumem muzycznym Endtroducing… autorstwa Dj Shadow, który składa się z oryginalnych utworów powstałych wyłącznie z fragmentów już istniejących nagrań. Tak rozumiany proces twórczy, polegający na przeformatowaniu już istniejących wycinków rzeczywistości i nadaniu im nowego znaczenia, dobrze opisuje moją drogę artystyczną”. 

(Bartłomiej Węgrzyn)

Bartłomiej Węgrzyn (1984) – artysta wizualny, tworzy rzeźby obiekty, instalacje. W 2009 rok ukończył z wyróżnieniem Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, w pracowni prof. Józefa Murzyna. Studiował na Akademie der Bildenden Künste w Norymberdze w ramach Socrates Erasmus. Stypendysta Chinese Scholarship Council. W latach 2010–2012 uczestniczył w rezydencjach artystycznych w Chinach (Chongqing, Organhaus 501 Art Space), w czasie których zaprezentował cykl rzeźb „Very existence objects”. W 2015 roku został nagrodzony za rzeźbę roku w konkursie „Obraz, Grafika, Rysunek, Rzeźba 2015” BWA w Rzeszowie. W 2016 roku otrzymał nagrodę za rzeźbę „Wave after wave” w konkursie „Konfrontacje sztuki”, organizowanym przez Galerię Test oraz Mazowiecki Instytut Kultury w Warszawie. W 2018 roku otworzył przewód doktorski na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie o tytule „…Endtrodoucing. Formułowanie przestrzeni”. W 2019 roku jedna z prac została zakupiona do kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Laureat sekcji Laboratorium podczas festiwalu Cracow Art Week 2020 z projektem „I ALWAYS WANTED TO DO THIS”.  

Zdjęcie gł.: Bartłomiej Węgrzyn, Floating museum

 2 grudnia 2021 r.

Anna Siemińska
sieminska.anna@edupolis.pl


Liczba odwiedzin:

5,686,099