Nowe wystawy w Wozowni

Roman Bromboszcz, Struga życia (x)

18 paź Nowe wystawy w Wozowni

5 listopada Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu zaprasza na otwarcie dwóch nowych wystaw: „Słowo / obraz / plantacje”, w której udział biorą Roman Bromboszcz, Karol Firmanty, Piotr Grygor, Hubert Wińczyk, oraz „Nowa Ziemia” Marty Szulc.

Szczegółowe informacje na temat wystaw:

 Słowo / obraz / plantacje – wystawa zbiorowa
artyści: Roman Bromboszcz, Karol Firmanty, Piotr Grygor, Hubert Wińczyk
05.11–05.12.2021

otwarcie wystawy: 05.11.2021 (piątek), godz. 16.00–18.00 / wstęp wolny

„Słowo / obraz / plantacje” to wystawa eksplorująca pola słowa mówionego i pisanego, obrazu i botaniki za pomocą różnych mediów i technik. Wspólnym mianownikiem są fascynacja światem przyrodniczym i technologiami przy jednoczesnym nastawieniu transdziedzinowym. Pod uwagę brane są intermedialne, hybrydowe i postmedialne postawy osób, które przekraczają granice rodzajowe i gatunkowe w poszukiwaniu miejsc zworników i płaszczyzn zwrotnic w dyskursie artystycznym.

Celem przedsięwzięcia jest stworzenie wystawy, która będzie zbierała refleksje artystyczne, naukowe i kulturowe – różniące się między sobą, ale nie na tyle odrębne, by trzeba było o nich mówić przy użyciu innych słowników. Dziedzina botaniki, świat roślin, grzybów, pleśni, a także poezja, intermedia i hybrydy medialne to wspólne dla uczestników terytoria, pola namysłu i ekspresji. Artyści angażują się w badania na styku dyscyplin, a ich rezultaty mają nie pozostać obojętne dla odbiorców, interaktorów. Zaprezentowane prace mają się stać zarodkami idei, mogą przyczynić się do rozsiewania pomysłów, powinny być bezpośrednim źródłem intensywnych wrażeń.

Na wystawie zaprezentowane zostaną grafiki komputerowe, instalacje interaktywne, rzeczywistość wirtualna, środowiska wielozmysłowe i obiekty.

Roman Bromboszcz – artysta i naukowiec podejmujący się tematów związanych z cyberkulturą. W kręgu jego zainteresowań znajduje się, między innymi, sztuka komputerowa i moda. Tworzy strony internetowe oraz programy sterujące różnymi parametrami zmysłowymi. Interesuje go teoria wartości, etyka wirtualności i cybernetyczne zamieszkiwanie. W latach 2003–2015 tworzył jako pionier tego zjawiska cyfrową, animacyjną poezję osadzoną w internecie, pod nazwą Bromboxy. Również w 2003 wraz z Jarosławem Boruszewskim, Tomaszem Misiakiem rozpoczął eksperymenty w ramach wydawniczo-wydarzeniowego zespołu KALeKA, który funkcjonował do 2011 roku. W 2005 rozpoczął współpracę z grupą Perfokarta, która przerodziła się w kolektyw i działa do dzisiaj promując poezję cybernetyczną, muzykę eksperymentalną, obiekty generatywne i interaktywne. Współpracował parokrotnie z Karolem Firmantym i Hubertem Wińczykiem. Prowadzi mikro-wydawnictwo Labela realizujące płyty MiniCD oraz publikujące w sieci: wideo, aplikacje internetowe i muzykę elektroniczną. Stworzył szereg cykli z zakresu poezji wizualnej i konkretnej, kilka wideo, obiekty interaktywne i hybrydowe. Projektuje ubiór, także z elementami elektroniki i elektryczności. Kilkakrotnie korzystał w swoich pracach z użycia zapachów. Zaczął konstruować instalacje z wielokanałowym audio, a także przestrzenie rzeczywistości wirtualnej.

Karol Firmanty – muzyk i programista. Szczególnie interesuje się wykorzystaniem w muzyce technik generatywnych, improwizacji oraz live codingu. Oprócz solowego projektu członek Poznańskiej Orkiestry Improwizowanej, udzielał się w takich zespołach jak Ułani Kapitalizmu i Exister, współtworzy także net-artową grupę Len Is Two. Poza muzyką zajmuje się też creative codingiem, zaprogramował m.in słuchowisko AR w ramach Poznańskiego Festiwalu Słuchowisk oraz wspomagał od strony programistycznej performance przedstawiony podczas festiwalu Grand re Union 2021 w Poznaniu.

Piotr Grygor – artysta audiowizualny. Tłumaczy procesy życiowe organizmów na dźwięk i obraz, muzykuje z roślinami i owadami, maluje falami mózgowymi. Rozwija koncepcję bionicznej improwizacji audiowizualnej – jak najbardziej otwartych, reaktywnych środowisk, wzorowanych na naturalnych habitatach bądź procesach. Zajmuje się sztuką generatywną i algorytmiczną. Eksploruje różnorodne techniki syntezy audio, posługuje się elektronicznymi instrumentami i generatorami, przejawiającymi chaotyczne zachowania, tworzącymi kompleksowe i nieprzewidywalne interakcje. Tworzy nagrania terenowe. Współpracuje z improwizującymi muzykami. Prowadzi intermedialne warsztaty i działania, postrzegając różnorodne formy wypowiedzi artystycznej jako komplementarne narzecza jednego, rozległego języka kreacji.

Hubert Wińczyk – urodzony w 1985 r. w Toruniu, mieszka i kombinuje w Poznaniu. Artysta dźwiękowy, improwizator, performer, cyklista, edukator, mąż, tata, poganin. Absolwent Intermediów na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, studiował także filozofię i kulturoznastwo. Razem z Moniką Wińczyk działa w duecie performerskim Monster Hurricane Wihajster. Gra/ł w zespołach kakofoNIKT, Revue svazu českých architektů, Palanci, eXtra Nerves, Nova Reperta, WW Duo. Jest autorem muzyki i udźwiękowienia do spektakli teatralnych, słuchowisk, filmów animowanych, wystaw czy parku Chopina. Tworzy instalacje dźwiękowe, działa w obszarze sztuki performance oraz zajmuje się też epizodycznie i skrycie poezją, video, fotografią. W wieku trzech lat próbował pomóc mamie znaleźć nuty, co czyniąc spadł z taboretu od pianina i rozciął sobie głowę. Od tego czasu już nie sięga po nuty. W swojej działalności eksploruje zjawisko schizofonii (oddzielenia dźwięku od jego źródła), symbolikę przemiany i motywy katastroficzne, które często funkcjonują na osiach góra<>dół <>góra oraz makrokosmos w mikrokosmosie. W pracy z dźwiękiem wykorzystuje alternatywne źródła dźwięku, odpadki, manipulacje skojarzeniami, nagrania terenowe, własny głos, zabawki, elektronikę, zjawiska rezonansu, skrajnie niskie i skrajnie wysokie częstotliwości. Współpracując z wieloma instytucjami kultury prowadzi warsztaty dla dzieci i młodzieży na temat aktywnego słuchania dźwięków otoczenia, nagrań terenowych i ekologii akustycznej.


Marta Szulc: „Nowa Ziemia”
05.11–05.12.2021

otwarcie wystawy: 05.11.2021 (piątek), godz. 16.00–18.00 / wstęp wolny

 Koszmary o końcu świata przenikają się z marzeniami o podboju kosmosu.

Marta Szulc Prometeusz

Marta Szulc, Prometeusz

W mediach obok informacji o katastrofie klimatycznej pojawiają się zdjęcia z powierzchni Marsa zrobione przez łazik Curiosity. Mars wydaje się romantycznym marzeniem, ale bardziej niż o zaspokojenie ciekawości i ambicji,  chodzi o eksploatację nowych terenów wydobywczych. Tworzy się  prawo mające regulować pozaziemskie wydobycie i powstają firmy, które mają to umożliwić¹. Wraz z sukcesem załogowej misji na Marsa wkroczymy w nową erę kolonializmu.

Nowa Ziemia to świat przygotowywany do podboju i ten, który zostaje opuszczony. Na wystawie elementem, który je łączy, jest postać przypominająca Herna, w anglosaskiej mitologii ducha lasu, lub celtyckiego rogatego boga Cernunnosa. Stoi w zwierzęcej czaszce, która trzymana w zwycięskim geście staje się trofeum. Postać została nazwana Prometeuszem – w mitologii greckiej był to tytan, który stworzył człowieka z gliny i łez. Człowiek – nowy Prometeusz, aspiruje do boskości. Chce tworzyć oraz zmieniać  świat dla własnych potrzeb, ale w przeciwieństwie do mitologicznego tytana nie jest skłonny do poświęceń i wzięcia odpowiedzialności za swoje decyzje. Nowy Prometeusz bawi się, jak dziecko odgrywa role i przywdziewa maski, aby być strasznym i poczuć w sobie moc.

Marta Szulc

Marta Szulc – urodzona w 1980 roku w Płocku, mieszka i pracuje w Brwinowie pod Warszawą. Absolwentka Wydziału Grafiki Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie.

¹Amerykanie wprowadzili w ustawodawstwie wewnętrznym wstępne regulacje dotyczące wydobycia pozaziemskiego i własności surowców w 2015 r. (np. Planetary Resources,  Deep Space Industries)

Zdjęcie gł.: Roman Bromboszcz, Struga życia (x)

18 października 2021 r.

Anna Siemińska
sieminska.anna@edupolis.pl


Liczba odwiedzin:

5,093,818