Młodzi i finanse – konferencja online

Młodzi i finanse. Wyniki badania umiejętności finansowych PISA 2022 - konferencja online

Młodzi i finanse – konferencja online

IBE Instytut Badań Edukacyjnych - logo

Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza na konferencję online, na której ogłoszone zostaną wyniki badania umiejętności finansowych młodzieży realizowanego w ramach PISA 2022.

Badanie umiejętności finansowych PISA jest źródłem cennych informacji na temat poziomu umiejętności polskich uczniów na tle rówieśników z innych krajów, a także zmian w poziomie tych umiejętności. Pozwala to inspirować i wzbogacić dyskusje dotyczące skuteczności edukacji finansowej w Polsce i działań podejmowanych w tym zakresie przez różne instytucje. W badaniu PISA uczestniczą 15-latkowie, czyli osoby, które – jak można oczekiwać – powinny już posiadać podstawowy zasób wiedzy i umiejętności niezbędnych do podejmowania celnych decyzji finansowych.

W programie konferencji 27 czerwca:

  • omówienie stanu edukacji finansowej w Polsce,
  • przedstawienie głównych wyników badania umiejętności finansowych PISA 2022,
  • komentarz ekspertów edukacji finansowej.

 

Transmisja konferencji

PISA (Programme for International Student Assessment, Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) to jeden z najważniejszych edukacyjnych programów badawczych i największe międzynarodowe badanie umiejętności uczniów na świecie. Od 2012 roku kraje uczestniczące w PISA mogą wziąć udział w dodatkowej części badania obejmującej pomiar umiejętności finansowych młodzieży.

W 2022 roku w części dotyczącej umiejętności finansowych uczestniczyło 20 krajów i regionów. Badanie PISA prowadzone jest na reprezentatywnych próbach piętnastolatków.

W Polsce badanie na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej zrealizował Instytut Badań Edukacyjnych.

Kluczowe informacje z poprzedniej edycji badania umiejętności finansowych PISA 2018:

  • średni wynik polskich uczniów był jednym z wyższych wśród 20 krajów, które wzięły udział w tej części badania PISA 2018,
  • niski poziom umiejętności finansowych zdiagnozowano u co dziesiątego ucznia w Polsce,
  • podobnie jak w innych dziedzinach badania PISA, niższe wyniki uzyskali uczniowie z mniejszymi zasobami kapitału kulturowego i pochodzący z mniej zamożnych domów,
  • w socjalizacji ekonomicznej szczególną rolę odgrywali rodzice,
  • konto w banku miało w 2018 r. 44% 15-latków w Polsce – mniej niż średnia w badanych krajach OECD,
  • aż 79% polskich piętnastolatków robiło zakupy w Internecie, co stanowiło jeden z wyższych odsetków w uczestniczących w badaniu krajach,
  • istnieją duże różnice w postawach i zachowaniach finansowych dziewcząt i chłopców.

 

Raport z badania PISA 2018 jest dostępny na stronie IBE dedykowanej badaniu PISA.

Źródło: IBE

24 czerwca 2024 r.

Ryszard Karczewski
ryszard.karczewski@edupolis.pl

Organizacja: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bydgoszczy



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7417296

Skip to content