Jak w rodzinie i w szkole wspierać młode osoby LGBT+? Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę zaprasza rodziców i nauczycieli na cykl webinarów na ten temat w ramach drugiej odsłony swojej kampanii „LGBT+ja”

Jak w rodzinie i w szkole wspierać młode osoby LGBT+? Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę zaprasza rodziców i nauczycieli na cykl webinarów na ten temat w ramach drugiej odsłony swojej kampanii „LGBT+ja”

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę logo

Ponad 40% dzieci i nastolatków LGBT+ często lub bardzo często myśli o samobójstwie. 94% ma objawy depresji, u ponad połowy z nich są one nasilone lub silne. Więcej niż 26% nieheteronormatywnych i transpłciowych nastolatków przynajmniej raz uciekło z domu, prawie co dziesiąta osoba została z domu wyrzucona[1]. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rozpoczyna drugą edycję kampanii „LGBT+ja”. W ramach akcji przygotowano debatę, webinary i scenariusze zajęć lekcyjnych.

Masz we mnie sojusznika

Kampania „LGBT+ja” została zainicjowana przez FDDS w lutym 2021 r. jako odpowiedź na problem przemocy wobec nieheteronormatywnych i transpłciowych nastolatków w Polsce. Dotychczas akcja pod hasłem „Masz we mnie sojusznika” adresowana była głównie do młodych osób. Działania planowane na 2022 rok poszerzają grupę adresatów kampanii o dorosłych, głównie rodziców i nauczycieli.

W ubiegłym roku nasza kampania pokazywała nastolatkom, jak ważne jest sojusznicze wsparcie dla ich  rówieśniczek i rówieśników  LGBT+ i w jaki sposób je okazywać. Realna zmiana sytuacji młodych osób LGBT+ nie jest jednak możliwa bez udziału dorosłych – zarówno ich rodziców, jak i nauczycieli. Ich zaangażowanie, wiedza i kompetencje są konieczne do tego, żeby na co dzień udzielać wsparcia dzieciom i uczniom LGBT+ i żeby z czasem zmienić na dobre ich sytuację w Polsce – mówi Łukasz Wojtasik, koordynator kampanii “LGBT+ja” z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Myślę, że młode osoby LGBT+ potrzebują od dorosłych bycia wysłuchanymi bez oceniania. Potrzebują próby zrozumienia, ale nie pouczania. Bardzo ważne jest też to, żebyśmy my dorośli ich bronili, stawali po ich stronie. Otwarcie mówili, że to jest OK być osobą LGBT+, a nie w porządku są jakiekolwiek formy dyskryminacji, opresji, mowy nienawiści wobec nich. To jest coś bardzo nieoczywistego dziś w Polsce i w świecie tych młodych osób i one potrzebują wiedzieć, że mogą mieć w nas oparcie. Że jest taka rzeczywistość społeczna, w której ktoś stanie w ich obronie, w której mają szansę na szczęśliwe życie – mówi terapeuta Jan Świerszcz pracujący m.in. z osobami nieheteronormatywnymi i transpłciowymi.

Jak wspierać młode osoby LGBT+

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę zaprasza rodziców, nauczycieli i pozostałych specjalistów pracujących z dziećmi i młodzieżą na bezpłatne webinary na temat wspierania młodych osób nieheteronormatywnych i transpłciowych.

Najbliższe spotkania będą poświęcone następującym tematom:

22 kwietnia – “Szkoła otwarta na różnorodność – jak budować inkluzywną społeczność i wspierać rówieśnicze sojusze” – Ewa Dziemidowicz i Marta Wojtas

26 kwietnia – “Jak reagować na przemoc homofobiczną i transfobiczną?” – Anna Czołnik i Katarzyna Łęgowska

17 maja – “Osoby trans w szkole” – Aleksandra Chodecka

19 maja – “Wychowanie małego dziecka do różnorodności” – Katarzyna Gałązka, Magda Winiarska-Smoczyńska, Urszula Kubicka-Kraszyńska

24 maja – “Rozwój psychoseksualny małego dziecka” – Monika Zielona-Jenek, Magda Winiarska-Smoczyńska, Urszula Kubicka-Kraszyńska

Informacje o zapisach na webinary są dostępne tutaj.

W ramach kampanii „LGBT+ja” Fundacja przygotowała także  konspekty zajęć edukacyjnych pt. „Szkoła otwarta na różnorodność” i „LGBT+” dla klas VII-VIII szkół podstawowych i I-II szkół ponadpodstawowych, dotyczące promowania w klasach i szkołach akceptacji dla różnorodności i przeciwdziałania przemocy rówieśniczej wobec osób LGBT+. Materiały zostaną udostępnione na platformie edukacyjnej FDDS.

Kampania „LGBT+ja” jest realizowana dzięki wsparciu finansowemu World Childhood Foundation.

[1] Dane pochodzą z raportu: „Sytuacja społeczna osób LGBTA w Polsce. Raport za lata 2019-2020”, red. dr Mikołaj Winiewski, Magdalena Świder. Raport został wydany w 2021 r. przez Kampanię Przeciw Homofobii i Stowarzyszenie Lambda Warszawa, link tutaj.

22 kwietnia 2022 r.

Anna Siemińska
sieminska.anna@edupolis.pl

Organizacja: Biblioteka Pedagogiczna w Toruniu



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7050175