Jak twórczo korzystać z technologii podczas pandemii? Asy Internetu to wiedzą!

17 Kwi Jak twórczo korzystać z technologii podczas pandemii? Asy Internetu to wiedzą!

                                                       

Propozycja stworzenia – obrazka, filmiku, kolażu, piosenki, animacji – z wykorzystaniem aplikacji to ciekawy sposób na urozmaicenie codzienności dzieciom w czasie kwarantanny. Może być fajną zabawą i stanowi okazję do rozwinięcia kompetencji cyfrowych. Bywa jednak, że dzieciaki, którym chcemy to zaproponować, nie najlepiej radzą sobie z obsługą komputera czy korzystaniem z Internetu i nie stawiano im dotąd takich wyzwań jak np. edycja zdjęcia. Czy mimo wszystko możemy zaproponować im taką aktywność?

Dominika Królikowska, wychowawczyni w Specjalistycznej Placówce Wsparcia Dziennego i trenerka Asów Internetu, pomimo wielu swoich obaw, postanowiła sprawdzić to w praktyce i podzieliła się z nami swoim inspirującym doświadczeniem, które chcemy puścić w świat, żebyście i Wy mogli z niego czerpać siłę do działania.

Pewnego dnia podsunęłam jedną z aplikacji do animacji swoim podopiecznym, które na co dzień chodzą do placówki wparcia dziennego (w czasie pandemii działamy w grupie on-line). Od razu dostałam wiele pytań: ”A proszę Pani, czy to działa na telefonie?”, „A gdzie znajdę, żeby to zainstalować?”, „A jak wstawić?”, „A jak zrobić zdjęcie?”. Otrzymywałam je w prywatnych wiadomościach. Nie chciały, aby wyświetlały się na grupie, wstydziły się, bały, że zostaną ocenione, wyśmiane. Po pewnym czasie cisza… 15… 20 minut. Pomyślałam – zrezygnowały, za trudne, może następnym razem coś łatwiejszego, może edycja zdjęcia. Nagle… pojawia się polecana aplikacja, zamieszczona na grupie placówki, jest to animacja, a w tle słyszę głos jednej z dziewczynek: ”Proszę Pani, udało się!”.

Wzruszenie – to chyba pierwsza emocja, która do mnie dociera. Później duma z dziecka, z siebie, że, mimo wielu wątpliwości i przeszkód, dałyśmy radę. Myślę, że to sukces, który dodał skrzydeł nam obu, wiary, że „chcieć to móc”. Nieważne, ile zajmie nam to czasu, ważne jest wzajemne wsparcie i ta niezwykła świadomość, że „się da”. Podjęcie wyzwania i poczucie sprawczości.

Nie zapomnę tej chwili, kiedy usłyszałam głos pełen uśmiechu, który czułam, choć nie widziałam twarzy dziecka: ”Proszę pani, udało się!”. Taki, wydawać by się mogło, drobny sukces, dla nas jest olbrzymim zwycięstwem, pokonaniem własnych słabości, lęków, braku wiary w siebie i swoje umiejętności, bo chcieć to naprawdę móc.

Zapraszamy do obejrzenia łosia, który mówi „głosem pełnym uśmiechu”. Takie historie dodają skrzydeł. Autorką filmu-animacji jest Natalia.

Do zrobienia filmiku użyto aplikacji – a tu link do krótkiej instrukcji

W zeszłym tygodniu zaprosiliśmy do rozmowy psycholożkę – Ulę Malko i nauczycielkę klas I-III – Joannę Apanasewicz, które wspólnie zastanawiały się, jak uczyć i wspierać młodsze dzieci. Nagranie z tego webinaru szczególnie polecamy osobom pracującym z dziećmi w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej, a także rodzicom dzieci w tym wieku.

Ponadto, na podstawie ich rozmowy, ekspertka edukacyjna Fundacji Szkoła z Klasą i Centrum Edukacji Obywatelskiej – Alicja Pacewicz przygotowała zestaw 18 przykazań dla nauczycieli/ek maluchów (poniżej).

https://www.szkolazklasa.org.pl/18-przykazan-dla-nauczycieli-lek-maluchow/

Więcej szczegółów na stronie:

https://www.szkolazklasa.org.pl/

https://asyinternetu.szkolazklasa.org.pl/2020/04/16/jak-tworczo-korzystac-z-technologii-podczas-pandemii/



Liczba odwiedzin:

2,995,148