Wyniki badania kondycji fizycznej dzieci i młodzieży szkolnej

Kobieta i mężczyzna w strojach oficjalnych stoją przy pulpitach z mikrofonami. W tle na dużym ekranie wyświetla się napis: Wyniki badań kompetencji ruchowych młodzieży szkolnej,

Wyniki badania kondycji fizycznej dzieci i młodzieży szkolnej

logotyp Ministerstwa Sportu i TurystykiMinisterstwo Edukacji Narodowej - logo z godłem

Kondycja fizyczna uczniów nie jest dobra, wyniki sprawności fizycznej uczniów spadają wraz z wiekiem – wynika z badań kompetencji ruchowych uczniów przeprowadzonych w szkołach wiosną 2024 r. Podczas wspólnej konferencji Minister Edukacji Barbara Nowacka i Minister Sportu i Turystyki Sławomir Nitras przedstawili wyniki badań i przedstawili plan działań mających na celu poprawienie kondycji fizycznej dzieci i młodzieży.

Badanie kompetencji uczniów to pierwsze takie badanie w szkołach. Przeprowadzali je nauczyciele podczas lekcji wychowania fizycznego. Wzięło w nim udział ponad 3 mln uczniów z klas 4-8 szkół podstawowych (1,6 mln chłopców i 1,5 mln dziewczynek) i wszystkich klas szkół ponadpodstawowych. W programie zarejestrowało się 24 899 z 25 800 (96,5 proc.) wszystkich szkół.  Jego głównym celem było zdiagnozowanie poziomu kondycji fizycznej dzieci w szkołach.

Badanie objęły cztery wystandaryzowane próby sprawności: bieg 10×5 m, beep–test – 20 metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy, podpór leżąc przodem na przedramionach, plank („deska”) – pomiar zdolności siłowo-wytrzymałościowych całego ciała, skok w dal z miejsca.

Minister Edukacji Barbara Nowacka podkreśliła, że badanie ma pokazać kondycję fizyczną uczniów, ale też zachęcić do aktywności ruchowej uczniów. Wyniki pokazują jak rozwijają dzieci, ale też jak pracują nauczyciele. – Ze sprawności fizycznej wynika też dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży, ich większa możliwość uczenia się – mówiła.

Minister Sportu i Turystyki podkreślił, że kondycja fizyczna uczniów spada wraz z wiekiem i jest gorsza niż 15-20 lat temu.

– W pewnym wieku sprawność uczniów, zarówno dziewcząt jak i chłopców maleje.

Minister Sławomir Nitras zaapelował do rodziców o wsparcie.

– Bez zrozumienia tego problemu, bez wsparcia to badanie, które zdecyduje o zdrowiu, jakości życia i długości życia waszych dzieci

Barbara Nowacka zapowiedziała, że poprosi kuratorów oświaty o zbadanie przyczyny niewzięcia udziału w badaniu części szkół podstawowych, mimo, że wszystkie szkoły mają obowiązek ustawowy przeprowadzenia badań.

– Jest to niepokojące, że 3,5% szkół nie zarejestrowało się do programu, należy wyjaśnić, co takiego wydarzyło się w szkołach, że nie przeprowadzono badania.

Ponadto minister zapowiedziała powołanie zespołu, złożonego z nauczycieli, ekspertów, którego zadaniem będzie przegląd podstawy programowej przedmiotu wychowanie fizyczne i wypracowanie nowej podstawy programowej.

– Dostosujemy treści podstawy programowej do realnych potrzeb, do realnych wymagań, do możliwości uczniów – powiedziała Barbara Nowacka dodając, że nowa podstawa programowa ma szansę wejść w życie 1 września 2025 r.

Przypomniała, że od 2025 roku w szkołach będzie obowiązywał nowy przedmiot edukacja zdrowotna, nad którym pracuje wspólnie z Ministerstwem Sportu i Turystyki i Ministerstwem Zdrowia.  Edukacja zdrowotna będzie obejmować m.in. zagadnienia zdrowia psychicznego, fizycznego, a także kwestie zdrowego odżywiania, profilaktyki, problemu uzależnień.

Minister Sportu i Turystyki zapowiedział, że w roku szkolnym również zostanie przeprowadzone badanie kompetencji ruchowych. Szefowa MEN zapowiedziała też rozszerzenie badania kompetencji ruchowych także o uczniów klasy I-III szkoły podstawowej.

Źródło: MEN

11 września 2024 r.

Ryszard Karczewski
ryszard.karczewski@edupolis.pl

Organizacja: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bydgoszczy



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 7263657

Skip to content